74
80
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Openbare Scholen.
gens, omdat de eersten het geleerde thuis in toepassing
zouden moeten brengen, is niet aan te nemen. De jongens
toch kunnen op ander gebied helpen, b.v. door het doen van
boodschappen, het passen op broertjes en zusjes, enz.
Tevens blijkt uit dit geopperde bezwaar, dat het hand-
werkonderwijs toch niet zoo onpraktisch wordt gegeven, of
van het geleerde kan thuis partij getrokken worden.
L
Wat de grondstoffen betreft, er was dit jaar gelukkig al
weer wat meer voorraad, al lieten de te verwerken stoffen
nog wel eens iets te wenschen over. Zoo bleef het geel
katoen voor het naaiwerk achterwege en werd vervangen
door heel dun, slap wit katoen, dat moeilijk te verwerken is.
Het in de plaats van congresgaas gebruikte filetgaas vol
deed ook niet voor het eerste naaiwerk, terwijl een op
touw gelijkend grijs katoen voor breikatoen werd geleverd,
dat zeer hard is en toch telkens afknapt. Gelukkig werd
voor de lagere klassen het gele breikatoen verstrekt hoewel
op eene burgerschool het grijze katoen juist in de laagste
klassen wordt gebruikt en de onderwijzeres le klasse het
Gelukkig bleven dit jaar ernstige storingen als door
mobilisatie, griep en brandstof- en lichtbesparing teweeg
gebracht, achterwege, en kon het nieuwe leerplan op de le
en 2-kl.-scholen dus onafgebroken worden voortgezet. Voor
al in de lagere klassen waren de onderwijzeressen nog al
tevreden over de resultaten; voor de hoogere klassen blij
ven sommige de opgegeven taak wat te groot vinden; er
zijn er echter, die meenen die taak zonder bezwaar geheel
af te kunnen werken. Om dit echter zuiver te kunnen be-
oordeelen moeten eerst alle klassen in het nieuwe leerplan
ingewerkt zijn, waarover dus nog een paar jaar verloopen
moeten. Nu reeds zijn er scholen, waar men klaar kwam
en waar zelfs nog iets meer gedaan werd, maar hier zijn
leerlingen, die reeds in het eerste schooljaar met hand
werken begonnen, dus vóór zijn.