I 74 82 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Tevergeefs werd elders in eene lagere klasse de aanmer king gemaakt, dat de onderwijzeres 2e kl. te lang in het be gin liet breien, alvorens op de houding der hand te letten. Op eene le-klasse-school schijnt men geen afstand van de groote naailap te kunnen doen. Worden op de meeste scholen de stop- en maaslappen door de leerlingen zelf gebreid, hetgeen eene uitstekende oefening is, op een enkele 2e-klasse-school worden deze door de le kl. onderwijzeres vervaardigd, hetzij om tijd voor de leerlingen te winnen, hetzij om gelijker breiwerk te ver krijgen, teneinde het leeren van mazen en stoppen te ver gemakkelijken. Op een Burgerschool worden zelfs geweven lapjes verstrekt. Een le-klasse-school kenmerkte zich door keurig werk; er werden in de vervolgklasse door de leerlingen kleeding- stukken als hemd, broek, onderjurk, flanel en nachtjapon naar eigen maat genaaid, terwijl de patronen naar een grondpatroon onder leiding van eene onderwijzeres met lingerie-akte gemaakt werden. deelen, en de handwerkuren tot de helft werden terugge- bracht, terwijl op andere de leerlingen zelfs nog meer kunnen afwerken, dan het leerplan voorschrijft. Op eene 2e-klasse-sehool, met kleine klassen weliswaar, werd zelfs nog bijwerk, als handschoenen en inktlappen of spelden kussens gemaakt, terwijl op eene andere al ’t werk degelijk onderhanden werd genomen en zelfs verstelwerk van huis werd meegebracht, waaronder ook kousen. Van nog een andere le-klasse-school wordt gemeld, dat de beide hoogste klassen nog steeds niet onder toezicht staan van de onderwijzeres le kl. en er daardoor ook geene aansluiting is met de andere klassen, een hoogst onge- wenschte toestand, waaraan zoo spoedig mogelijk een eind moest worden gemaakt, doch die ontstaan is, doordat deze klassen onder den gewonen schooltijd handwerkles ont vangen, terwijl de jongens onderwijs in handenarbeid volgen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 1813