I
74
82
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Tevergeefs werd elders in eene lagere klasse de aanmer
king gemaakt, dat de onderwijzeres 2e kl. te lang in het be
gin liet breien, alvorens op de houding der hand te letten.
Op eene le-klasse-school schijnt men geen afstand van de
groote naailap te kunnen doen.
Worden op de meeste scholen de stop- en maaslappen
door de leerlingen zelf gebreid, hetgeen eene uitstekende
oefening is, op een enkele 2e-klasse-school worden deze door
de le kl. onderwijzeres vervaardigd, hetzij om tijd voor de
leerlingen te winnen, hetzij om gelijker breiwerk te ver
krijgen, teneinde het leeren van mazen en stoppen te ver
gemakkelijken. Op een Burgerschool worden zelfs geweven
lapjes verstrekt.
Een le-klasse-school kenmerkte zich door keurig werk;
er werden in de vervolgklasse door de leerlingen kleeding-
stukken als hemd, broek, onderjurk, flanel en nachtjapon
naar eigen maat genaaid, terwijl de patronen naar een
grondpatroon onder leiding van eene onderwijzeres met
lingerie-akte gemaakt werden.
deelen, en de handwerkuren tot de helft werden terugge-
bracht, terwijl op andere de leerlingen zelfs nog meer
kunnen afwerken, dan het leerplan voorschrijft. Op eene
2e-klasse-sehool, met kleine klassen weliswaar, werd zelfs
nog bijwerk, als handschoenen en inktlappen of spelden
kussens gemaakt, terwijl op eene andere al ’t werk degelijk
onderhanden werd genomen en zelfs verstelwerk van huis
werd meegebracht, waaronder ook kousen.
Van nog een andere le-klasse-school wordt gemeld, dat
de beide hoogste klassen nog steeds niet onder toezicht
staan van de onderwijzeres le kl. en er daardoor ook geene
aansluiting is met de andere klassen, een hoogst onge-
wenschte toestand, waaraan zoo spoedig mogelijk een eind
moest worden gemaakt, doch die ontstaan is, doordat deze
klassen onder den gewonen schooltijd handwerkles ont
vangen, terwijl de jongens onderwijs in handenarbeid
volgen.