74
86
Bijzondere Scholen.
Dat het Handwerkonderwijs op de Bijzondere scholen tot
de bijvakken behoort, blijkt vooral op de gemengde scholen
en op die meisjesscholen, die voor Middelbaar en Hooger
Onderwijs voorbereiden. In ’t eerste geval staat men voor
de moeilijkheid, zoo men ’t Handwerkonderwijs niet buiten
de gewone schooluren wil laten vallen, de jongens in dien
tijd bezig te houden, zonder dat daardoor de meisjes ten
achter geraken; in ’t tweede geval nemen in de hoogere
klassen de andere vakken zooveel tijd in beslag, dat de
uren voor het Handwerkonderwijs slechts matig toege
meten kunnen worden.
Veel hangt daarbij echter van het Hoofd en het Bestuur
der school af, zoodat men zelfs gemengde scholen aantreft,
waar drie uur per week onder den gewonen schooltijd aan
het Handwerkonderwijs gewijd wordt.
Hoe moeilijk ’t voorts is, om orde te houden in eene
eenigszins groote klasse, kan ook menigmaal geconstateerd
worden, en men vraagt zich af, hoe de toestand wel zijn
moet, wanneer er niet zooals bij ons bezoek, vreemden aan
wezig zijn. Daarenboven, hoe zou ’t komen, dat juist bij de
handwerkles somwijlen de orde zooveel te wenschen over
laat? Een verschijnsel, dat trouwens evenzeer bij het Open
baar Onderwijs hier en daar is op te merken. Ligt ’t daar
aan, dat daar de onderwijzeressen slechts enkele uren in
de week met de leerlingen omgaan en ze daardoor minder
kennen? Hier zou tegen pleiten het „vreemde oogen
dwingen”! Ligt ’t aan den aard van het werk, die maakt,
dat het werk voortdurend, soms steek voor steek, nagezien
moet worden, wat in eene groote klasse zeer tijdroovend is,
of ligt ’t aan de opleiding van de onderwijzeressen? Een
feit is ’t, dat vele hoofden van scholen met ’t oog op de
orde, liever eene dagschoolonderwijzeres met akte hand
werken aangesteld zien, dan eene zoogenaamde vakonder-
wijzeres, niettegenstaande deze meer opgaat in haar vak,
dat voor haar hoofdzaak is, dan de eerste, die ’t meestal
als bijzaak beschouwt.
De gewoonte van sommige Bijzondere scholen om de
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
L