74
116
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Achterlijke en spraakgebrekkige leerlingen. Achterlijke
leerlingen werden aangetroffen op 25 bijzondere scholen;
in totaal 49 leerlingen.
Het aantal spraakgebrekkige leerlingen, verdeeld over
31 bijzondere scholen, bedroeg 62.
Slechthoorende leerlingen. Het aantal slechthoorende
leerlingen bedroeg 46, verdeeld over 23 scholen.
Onhandelbare leerlingen. In den loop van het jaar 1919
kwamen op 5 van de 76 bijzondere scholen onhandelbare
leerlingen voor. Er werden in het geheel 6 leerlingen van
de navolgende scholen voor goed verwijderd: Van-Ostade-
straat 114: 1 jongen; Van-de-Spiegelstraat 216: 1 leerling;
Loosduinscheweg 529: 1 jongen; Prinsegracht 64: 2 jongens;
Willem-Beukelszoonplein 79: 1 jongen.
Samenwerking tusschen school en huis. Volgens de
mededeelingen der sub-Commissies bestaat op verschei
den bijzondere scholen hoewel in verschillenden vorm
en in verschillende mate samenwerking tusschen school
en huis. Door het verstrekken van wekelijksche, maande-
lijksche of driemaandelijksche rapporten, het houden van
mondelinge besprekingen of schriftelijk overleg, het, zoo
noodig, ontbieden der ouders tracht men samenwerking te
bereiken. Aan verscheidene scholen houdt het hoofd een
spreekuur.
Ouderavonden werden, naar de sub-Commissies melden,
dit jaar gehouden op de scholen: Schuytstraat 324 en Prin
segracht 64. Van eerstgenoemde school worden tevens ge-
De spraakgebrekkigen bezoeken over het algemeen met
succes een der gemeentelijke cursussen voor spraakgebrek
kigen. Enkelen ontvangen privaatles, terwijl ook eenigen
hunner door een aan de school zelve verbonden onder
wijzer worden onderricht.
De resultaten, welke met spreekonderwijs worden be
reikt, zijn in den regel gunstig; het komt echter vaak voor,
dat de spraakgebreken na korter of langer tijd weder
terugkeeren.