10 ’s-Gravenhage, 1 Januari 1920. De Commissie voomoemd, Voorzitter. J. L. Hooftman, Secretaris. Voor de stotteraars is het schoolbezoek een psychothera peutisch middel, waarbij met de leerkracht niet gekout moet worden over stotteren, maar waarbij hij moet zien en hooren, dat het kind, mits goed beïnvloed, stottervrij kan spreken”. Mej. van Dantzig wist voor zeven leerlingen een genees kundige behandeling te krijgen. Mej. Brugma en de heer van Lier schijnen een dergelijke behandeling niet noodig te achten. De Commissie heeft de vraag onder de oogen gezien of het niet mogelijk zou zijn, dat, in onmiddellijk verband met het spreekonderwijs, de genees- of heelkundige behan deling der leerlingen, voor wie zulk eene behandeling be slist noodig is, van gemeentewege wordt geregeld. In het bijzonder had zjj hierbij op het oog kinderen met een gehemeltespleet. De Commissie heeft een dergelijke regeling aan B. en W. voorgesteld. Ook heeft zij een regeling ontworpen, waardoor de voor naamste vaktijdschriften bij de onderwijzers in spreken in geregelde rondlezing zullen worden gegeven. Tenslotte zij nog vermeld, dat de spreeklessen dit jaar werden bezocht door den Wethouder van Onderwijs en den schoolarts van Haarlem, met het oog op de invoering van spreekonderwijs in die gemeente, en dat later de bjj dat onderwijs benoemde leerkracht hier eenige lessen heeft bijgewoond. 75 VERSLAG ONDERWIJS AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 2051