76 VERSLAG over het jaar 1Ü1!) omtrent de Buiten gewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinnigen) aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen. Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij bet onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel mogelijk concreet, het zij zooveel mogelijk praktisch en zooveel mogelijk individueel. Door voortdurend herbalen wordt getracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden. De leerstof vormt een afgerond geheel en be perkt zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de leer lingen. die de school doorloopen hebben, zich in het dage- lijksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij bij het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en be grijpen; in de getallenruimte 1—1000 met heele getallen rekenen; de dagelijks gebruikt wordende maten en ge wichten kennen; zich met geld kunnen helpen en in staat zijn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven. Veel aandacht wordt aan de zedelijke opvoeding gewijd: zin voor orde en netheid wordt aangekweekt. De lichamelijke opvoeding neemt een voorname, plaats in bij het onderwijs. Veel tijd en moeite worden besteed om de handvaardigheid in praktische richting te oefenen. Klassen-indeeling. De school telde op 31 December 1919 6 klassen, t.w. een Cde, een 5de, een 4de, een 3de, een 2de en een 1ste leerjaar. Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder- landsche taal, vaderlandsehe geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkennis (zaakonderwijs), zingen, teekenen, gymnas tiek, nuttige handwerken, handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid). Per week wordt 21 uur les gegeven; de morgenschooltijd wordt onderbroken doof een half uur, de middagschooltijd Inlichtingen van al ge meen en aard.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 2061