77 5 VERSLAG BEWAARSCHOOL-ONDERWIJS. Schoolgebouwen. a Het nieuwe semi-permanente schoolgebouw aan de Gaslaan ziet er vriendelijk uit. Aan het gebruikte materiaal en aan bewaarschool haalt, daar is hij een groot gevaar voor den goeden geest in de school. Op sommige scholen werden openbare lessen gegeven, die veel bezoek van ouders trokken. Indien deze lessen zich door niets onderscheiden van de dagelijksche lessen en niet ontaarden in vertooningen, dan kunnen ze zeer zeker van groot nut zijn en aan de waardeering voor het bewaarschool- onderwijs ten goede komen. In elk ander geval doen zulke openbare lessen meer kwaad dan goedze geven een karikatuur van het gewone, eenvoudige, doch niettemin aantrekkelijke bewaarschoolonderwijs. Aan enkele scholen hield het personeel onder leiding van het hoofd onverplichte schoolvergaderingen. De schooltuintjes, die in 1918 op voorschrift van Burge meester en Wethouders productief waren gemaakt door het verbouwen van bruine boonen, hadden thans weer hun ge wone bestemming. Aan de school aan de Badhuisstraat ging men voort met de toepassing van enkele beginselen van Dr. Montessori, echter zonder dat men daar kan spreken van eene Montessori school of van Montessoriklassen. In haar verslag over 1918 vermeldde onze Commissie omtrent de proefneming met de Montessorileer aan de be waarschool aan de ’s-Gravenzandelaan het volgende: „Met ingang van 1 October (1918) werd door Burgemeester en Wethouders Mevrouw Mr. I. PrinsWillek ens Macdonald als deskundige leidster der Montessoriklassen aangesteld. In overleg met de opleidingscommissie der Nederlandsche Montessorivereeniging werden deze klassen tegelijk bestemd als oefenschool voor de leerlingen van haar opleidingscursus voor Montessorileidsters. De werkzaamheden van Mevrouw Prins zijn nog van te korten duur om onze Commissie aan leiding te geven tot het uitspreken van een oordeel.” Thans heeft de Commissie wel een oordeel, doch een dat niet zeer gunstig is. Aan het eind van den tweejarigen cursus zal blijken, dat deze proef geheel mislukt is en niet door tegen werking van buitenstaanders of door gebrek aan belang stelling bij het Gemeentebestuur, doch voornamelijk doordien de leidster geen juist begrip heeft van de beginselen van Dr. Montessori. Z(j verwart vrijheid met ongebondenheid en tuchteloosheid en individualiteit met ongehoorzaamheid en brutaliteit.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 2073