77
5
VERSLAG BEWAARSCHOOL-ONDERWIJS.
Schoolgebouwen.
a
Het nieuwe semi-permanente schoolgebouw aan de Gaslaan
ziet er vriendelijk uit. Aan het gebruikte materiaal en aan
bewaarschool haalt, daar is hij een groot gevaar voor den
goeden geest in de school.
Op sommige scholen werden openbare lessen gegeven, die
veel bezoek van ouders trokken. Indien deze lessen zich
door niets onderscheiden van de dagelijksche lessen en niet
ontaarden in vertooningen, dan kunnen ze zeer zeker van
groot nut zijn en aan de waardeering voor het bewaarschool-
onderwijs ten goede komen. In elk ander geval doen zulke
openbare lessen meer kwaad dan goedze geven een
karikatuur van het gewone, eenvoudige, doch niettemin
aantrekkelijke bewaarschoolonderwijs.
Aan enkele scholen hield het personeel onder leiding van
het hoofd onverplichte schoolvergaderingen.
De schooltuintjes, die in 1918 op voorschrift van Burge
meester en Wethouders productief waren gemaakt door het
verbouwen van bruine boonen, hadden thans weer hun ge
wone bestemming.
Aan de school aan de Badhuisstraat ging men voort met
de toepassing van enkele beginselen van Dr. Montessori,
echter zonder dat men daar kan spreken van eene Montessori
school of van Montessoriklassen.
In haar verslag over 1918 vermeldde onze Commissie
omtrent de proefneming met de Montessorileer aan de be
waarschool aan de ’s-Gravenzandelaan het volgende: „Met
ingang van 1 October (1918) werd door Burgemeester en
Wethouders Mevrouw Mr. I. PrinsWillek ens Macdonald
als deskundige leidster der Montessoriklassen aangesteld.
In overleg met de opleidingscommissie der Nederlandsche
Montessorivereeniging werden deze klassen tegelijk bestemd
als oefenschool voor de leerlingen van haar opleidingscursus
voor Montessorileidsters. De werkzaamheden van Mevrouw
Prins zijn nog van te korten duur om onze Commissie aan
leiding te geven tot het uitspreken van een oordeel.” Thans
heeft de Commissie wel een oordeel, doch een dat niet zeer
gunstig is. Aan het eind van den tweejarigen cursus zal
blijken, dat deze proef geheel mislukt is en niet door tegen
werking van buitenstaanders of door gebrek aan belang
stelling bij het Gemeentebestuur, doch voornamelijk doordien
de leidster geen juist begrip heeft van de beginselen van
Dr. Montessori. Z(j verwart vrijheid met ongebondenheid en
tuchteloosheid en individualiteit met ongehoorzaamheid en
brutaliteit.