80
(Opstel.)
5
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
NEDER LANDSCHE TAAL.
(Lezen en verklaren.)
Het technisch lezen van de groote meerderheid der can-
didaten was goed; blijkbaar wordt bij de opleiding aan dit
vak voortdurend meer zorg besteed.
Ook het onderzoek naar het verstaan van het gelezene
Door 8 candidate!! werd een Opstel gemaakt over „Alleen
thuis”, 10 kozen „Planten zoeken” en 11 „Op de markt”,
terwijl 21 de voorkeur gaven aan „Onze mooie Meimaand”.
Uit de toegekende cijfers aan 9 van de 50 candidate!!
moest een cijfer lager dan 6 gegeven worden blijkt, dat
liet schriftelijk werk van de groote meerderheid voldoende
of ruim voldoende kon genoemd worden.
Toch moet de Commissie opmerken, dat verschillende
eandidaten zich niet streng hadden gehouden aan het door
haar gekozen onderwerp, en b.v. meer een fietstocht be
schreven dan een opstel over „Planten zoeken” maakten,
of een beschouwing gaven over de Lente of den Zomer in
plaats van het meer beperkte „Onze mooië Meimaand”.
Ook nu moet worden opgemekt, dat in den regel te weinig
aandacht aan de punctuatie was gegeven, en dat niet allen
hadden gezorgd tijd over te houden, om haar werk over te
1'zen, alvorens het in te leveren; taal- en stijlfouten en
slordigheden kunnen daar ook nu weder het gevolg van
geweest zijn.
's-Gravenhage op 25, 26 en 27 Juni in de Openbare Bewaar
school aan het Vaillantplein en op 1, 2, 3 en 4 Juli in, de
Openbare Bewaarschool aan de Duinstraat (Scheveningen).
Geëxamineerd werd in:
a. lezen en verklaren, b. rekenen en natuurkennis, c. spre
ken en zingen, d. fröbelleer en paedagogiek..
Een practisehe les aan een klasse werd gevraagd in:
u. fröbelen, b. spelen, c. vertellen.
Iedere candidaat moest bovendien een teekening op het
zwarte bord maken.
Voor lezen en zingen, voor de fröbel les en het spelen werd
10 minuten, voor het vertellen 15 minuten tijd van voorbe
reiding gegeven.
Hieronder volgen de opmerkingen, waartoe het examen
aanleiding gegeven heeft, benevens opgaven en opmer
kingen, betrekking hebbende op het mondeling en practisch
gedeelte.