80 11 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. SPELEN. Uit een lijstje met 5 namen van gebonden en 5 van half- gebonden spelen werd door de Commissie een keuze gedaan en daarna werd den candidaten opgedragen te beginnen deze spelen aan te leeren, waarbij verschillende hulpmid delen haar ten dienste stonden. Voor ’t eerste spel waren 20, voor ’t tweede 10 minuten beschikbaar. Men lette bij de beoordeeling voornamelijk op de opstel ling van de klasse, de voorbereiding tot en de verklaring van het spel, de wijze van aanleeren, het verbeteren der fouten, de uitvoering door de leerlingen en den leertoon. Over 't algemeen zorgden de candidaten voor een doel matige opstelling, waarbij ze partij trokken van de groote ruimte in het speellokaal en ze de leerlingen zoo ver uit elkaar zetten, dat zij de bewegingen goed konden uitvoeren. Sommigen echter hadden veel moeite met de opstelling. Zeer onduidelijke voorschriften maakten, dat alles in de war liep, en dat veel te veel tijd verloren ging, voordat elk kind op de goede plaats stond. Inleiding en verklaring van liet spel waren meestal zeer goed. Door juiste vragen wis ten ook vele candidaten de belangstelling te wekken en goede antwoorden te verkrijgen. Zij deden de handelingen, die in ’t vers voorkwamen, duidelijk en flink voor en letten op een nauwkeurige uitvoering door de leerlingen. Velen echter stelden zich tevreden met een slappe nabootsing van ile bewegingen. Velen ook overzagen niet de geheele klasse en daardoor bleven veel fouten onopgemerkt. Anderen misten de noodige beslistheid in haar optreden of waren niet opgewekt genoeg. Daardoor werden de kinderen niet geboeid, sommige leerlingen luisterden niet en deden bij de uitvoering slapjes na. wat de andere leerlingen uitvoerden. Bij ’t vrije spel werd dikwijls met groote opgewektheid gespeeld. De voorafgaande verklaring was duidelijk, maar eel candidaten verzuimden gedurende het spel de noodige vaste leiding te geven. Waarom gebruikt men gekleurde vlechtlatten? Waarom gebruikt men vlechflatten in verschillende af metingen? Maak een figuur van lange en korte vlechtlatten. Laat eens zien, hoe het legspel met legstokjes gebruikt kan worden. Met welke leermiddelen van Fröbel kunnen we het teekenen verbinden? Stel eens al de tussehengaven samen, die ge kent.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 2091