80
15
VERSLAG BEWAARSOHOOLAKTE-EXAMENS.
i
en
2.
Mijn zusje kreeg: van Sinterklaas twee emmertjes van blik,
En ook een houten juk erbij; wat was zij in haar schik!
Nu speelt zij voor boerinnetje: de handjes in de zij,
Gaat zij naar Moe en zegt: „Mevrouw, koopt wat melk
[van mij?”
„Wel ja,” zegt Moe: „boerinnetje, kom jij maar even hier
„En geef mij in dit kannetje fluks voor een cent of vier.”
Dan telt Moe haar zoo voor de grap vier centen in de hand,
En zus zegt: „Dank U wel Mevrouw! Nu ga ’k weer naar
[mijn land.”
daten telkens 10 minuten om
vertellen 15 minuten.
Het examen heeft aanleiding gegeven tot de volgende
opmerkingen; ook zijn daarbij gevoegd eenige opgaven van
het mondeling en practised! gedeelte.
LEZEN EN LETTERKUNDE.
Er werd gelezen uit: Slotbunde] van Van eigen bodem
van Honig en Vos (o.a. Y-fantasie; Een triomf); en uit:
Oud en Nieuw I van Leopold (o.a. In het Gooi; Karei de
Stoute).
Uit de toegekende cijfers blijkt, dat het examen in dit vak
over het geheel zeer bevredigende resultaten heeft gehad:
aan 46 candidaten kon een cijfer hooger dan 6 worden ge
geven. Het technisch lezen was in den regel ruim vol
doende; de groote meerderheid der candidaten toonde in
3.
Tra-ra. tra-ra, wij trekken uit, met sabel en geweer,
Wij zingen lustig in de maat bij ’t stappen op en neer.
Klein Jantje heeft een rommelpot en strijkt er fiks op los,
Ko heeft zijn broertjes rammelaar en Hein Moe’s sleutelbos.
Het mondeling en practise!, gedeelte van dit examen
werd afgenomen te ’s-Gravenhage op 14. 15,16 en 17 October
in de Openbare Bewaarschool aan de Duinstraat (Scheve-
iiingen) en op 21, 22 en 23 October in de Openbare Bewaar
school aan het Vaillantplein.
Geëxamineerd werd in:
(i. lezen en letterkunde; b. schoolhygiëne; c. spreken
zingen; d. fröbelleer en paedagogiek.
Een praetische les aan een klasse werd gevraagd in:
a. fröbelen; b. spelen; c. vertellen.
Iedere candidaat moest bovendien een teekening op het
zwarte bord maken.
Voor lezen, zingen, fröbelles en spelen kregen de candi-
zich voor te bereiden; voor