80
18
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
SPREKEN.
ZINGEN.
De meeste eandidaten zongen het lied van haar keus
zuiver, verstaanbaar en in de maat; een enkele maal liet
Over het algemeen was bij de eandidaten de kennis van
de vorming der spraakklanken en de wijze, waarop zjj de
meest voorkomende spraakgebreken zouden verbeteren,
voldoende. Bij haar eigen spreken en ook bij het zingen
kwam die kennis niet altijd tot haar recht. De bekendheid
met de verschillende wijzen van ademhaling maakte een
punt Wan onderzoek uit. Ook werd gevraagd, hoe de can
didate!) de verkeerde ademhaling zouden tegengaan en de
goede aanleeren. Het juist aangeven van den stand der
spraakwerktuigen bij het vormen van enkele moeilijke
consonanten liet wel eens te wensehen over. Besproken
werden de meest voorkomende spraakgebreken, waarvan
slechts enkele eandidaten onder haar leerlingen nimmer
iets hadden opgemerkt. Gevraagd werd, in welke soorten
die gebreken onderscheiden werden en welke maatregelen
tot verbetering genomen kunnen worden.
broertje, dat zijn eerste stappen doet, was echter ook een
groote moeilijkheid voor velen: de meeste „broertjes” wa
ren een paar jaren te oud. De illustraties bij het tweede
schoolversje, waarbij Sinterklaas geteekend werd, gaven
het bewijs, dat de eandidaten niet genoegzaam „in de stof”
doorgedrongen waren; deze teekeniugen behoorden ook niet
onder de best geslaagden.
Tegenover 5 onvoldoende en 9 zwakke teekeningen ston
den 9 prijzenswaardige en 28 geslaagde werkstukken. De
onderlinge verhouding van liehaarasdeelen liet ook dit
jaar vaak te wensehen over, vooral wat de armen aangaat.
De aanhechting en vorm van handen en voeten bleek ook
weer een moeilijkheid voor velen.
Voor bordteekenen kreeg iedere eandidaat op haar twee
den examendag een kinderspel of kinderbezigheid af te
beelden. Sommige eandidaten maakten een te kleine teeke-
ning; zij, die onvoldoend werk geleverd hadden op papier,
brachten het er op het bord meestal nog slechter af:
anderen verhoogden er de verkregen waardeering door; bij
verscheidene eandidaten bleek een vaardigheid, die door
ijverige voorbereiding en door toepassing van het geleerde
in de practjjk verkregen moet zijn. De Commissie juicht
dit toe: de waarde van vaardig teekenen op het bord kan
niet hoog genoeg geschat worden in de bewaarschool.