I
80
19
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
OPVOEDING EN ONDERWIJS.
was er
De candidaten hadden bijna zonder uitzondering- voor
haar opstel het eerste onderwerp gekozen: „In het kind is
de drang tot navolging en nabootsing. Geef voorbeelden
daarvan uit Uw ervaring. Op welke wijze maakt ge in de
bewaarschool van dien drang gebruik?”
Over ’t algemeen was de inhoud niet zeer belangrijk; de
voorbeelden waren te veel uitgewerkt, maar het voornaam
ste gedeelte van het onderwerp: „hoe in de bewaarschool
van den drang tot nabootsing en navolging gebruik kan
«orden gemaakt”, was wat oppervlakkig behandeld. In
enkele opstellen liet ook de wijze van uitdrukking nog al
te weusehen over.
Het mondeling onderzoek had betere resultaten.
Het grootste deel der candidaten kon dientengevolge een
voldoend of meer dan voldoend eindcijfer behalen. Toch
bleek de kennis van sommigen alles behalve grondig te zijn.
Er werd gevraagd naar het aandeel, hetwelk de bewaar
school kan hebben in de lichamelijke, verstandelijke en
de zuiverheid zeer te weusehen over; meermalen
aanmerking te maken op uitspraak en maatvastheid.
Het lied, waarvan de melodie na 10 minuten voorbe
reiding gezongen moest worden, was wat moeilijker dan
dat van het examen-Aeen modulatie, een toevallige ver-
hooging of verlaging, een afwijking in de maat of een paar
triolen leverden wel eens zwarigheid; de intervallen waren
evenwel niet opzettelijk lastig gemaakt of gekozen. De
meerderheid der candidaten slaagde er in soms met wat
hulp deze melodie vrij zuiver en in de maat te zingen.
De Commissie, van meening dat het practisch zingen
voor de school de meeste waarde heeft, deed dit bij haar
beoordeeling het meest gelden; één eandidaat verkreeg een
zeer onvoldoend cijfer, 8 werden gewaardeerd met een vijf,
de anderen behaalden een voldoend cijfer.
De meerderheid der candidaten had voldoende kennis
van noten- en toonstelsel: de bouw en verwantschap van
toonladders en haar voorteekens waren met vrucht bestu
deerd. Inzicht van verwantschap van maatsoorten faalde
meermalen; het maatslaan ging wel eens zonderling toe.
Aan welke eisehen een liedje voldoen moet, om geschikt
genoemd te worden voor de bewaarschool, wisten niet alle
candidaten: de omvang van de kleuterstem werd nog al
eens oversehat en op de vraag, waarop de onderwijzeres zoo
al te letten had, als zij een klasse liet zingen, kwamen soms
on voldoende a nt woorden