I 80 19 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. OPVOEDING EN ONDERWIJS. was er De candidaten hadden bijna zonder uitzondering- voor haar opstel het eerste onderwerp gekozen: „In het kind is de drang tot navolging en nabootsing. Geef voorbeelden daarvan uit Uw ervaring. Op welke wijze maakt ge in de bewaarschool van dien drang gebruik?” Over ’t algemeen was de inhoud niet zeer belangrijk; de voorbeelden waren te veel uitgewerkt, maar het voornaam ste gedeelte van het onderwerp: „hoe in de bewaarschool van den drang tot nabootsing en navolging gebruik kan «orden gemaakt”, was wat oppervlakkig behandeld. In enkele opstellen liet ook de wijze van uitdrukking nog al te weusehen over. Het mondeling onderzoek had betere resultaten. Het grootste deel der candidaten kon dientengevolge een voldoend of meer dan voldoend eindcijfer behalen. Toch bleek de kennis van sommigen alles behalve grondig te zijn. Er werd gevraagd naar het aandeel, hetwelk de bewaar school kan hebben in de lichamelijke, verstandelijke en de zuiverheid zeer te weusehen over; meermalen aanmerking te maken op uitspraak en maatvastheid. Het lied, waarvan de melodie na 10 minuten voorbe reiding gezongen moest worden, was wat moeilijker dan dat van het examen-Aeen modulatie, een toevallige ver- hooging of verlaging, een afwijking in de maat of een paar triolen leverden wel eens zwarigheid; de intervallen waren evenwel niet opzettelijk lastig gemaakt of gekozen. De meerderheid der candidaten slaagde er in soms met wat hulp deze melodie vrij zuiver en in de maat te zingen. De Commissie, van meening dat het practisch zingen voor de school de meeste waarde heeft, deed dit bij haar beoordeeling het meest gelden; één eandidaat verkreeg een zeer onvoldoend cijfer, 8 werden gewaardeerd met een vijf, de anderen behaalden een voldoend cijfer. De meerderheid der candidaten had voldoende kennis van noten- en toonstelsel: de bouw en verwantschap van toonladders en haar voorteekens waren met vrucht bestu deerd. Inzicht van verwantschap van maatsoorten faalde meermalen; het maatslaan ging wel eens zonderling toe. Aan welke eisehen een liedje voldoen moet, om geschikt genoemd te worden voor de bewaarschool, wisten niet alle candidaten: de omvang van de kleuterstem werd nog al eens oversehat en op de vraag, waarop de onderwijzeres zoo al te letten had, als zij een klasse liet zingen, kwamen soms on voldoende a nt woorden

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 2099