80 FRÖBELLEER. 20 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. kennis hadden van methode-Montessori en dat zij over verschil komst tusschen deze en bleken gedacht te hebben. Nu de methode-Montessori in onze dagen zooveel be sproken wordt, zou men van de onderwijzeressen der be waarschool, die een paar jaren practijk hebben, mogen verwachten, dat zij de beide methodes met elkander verge leken en zich een oordeel gevormd hadden over de ver diensten en gebreken. Hetgeen candidaten van opvoeding en onderwijs hadden gelezen, bleek over het algemeen niet ten volle haar gees telijk eigendom te zijn. Er was niet véél en niet góed ge lezen en de meeste vragen betreffende dit onderdeel van het examen werden dan ook onvoldoende beantwoord. Ge lukkig waren ook hier enkele gunstige uitzonderingen. Zooals uit de lijst der cijfers blijkt, was de kennis der candidaten van de onderwerpen, waarnaar bij dit onder deel van het examen gevraagd werd, over het algemeen voldoende. Een onvoldoend cijfer behoefde niet vaak gegeven te worden. Het beste waren de candidaten bekend met het onderling verband, dat tusschen de Fröbelgaven bestaat. Ook begrepen velen, met welk doel Fröbel zijn speelmiddelen gaf. Deze candidaten waren dan ook goed bekend met den te volgen leergang bij het gebruik der speelgaven. Enkele candidaten zedelijke vorming der kinderen, de waarde van het vrije en die van het gebonden spel, het gebruik van platen bij het onderwijs. Opmerkelijk was, dat bijna geen enkele candidaat wist, van wie geschikte platen voor de bewaarschool in ge bruik zijn. De belangstelling voor kinderdichters bleek ook niet groot, daar de meesten hoogstens één of twee verzen bundeltjes kenden. Verder werd gevraagd over kinderge- breken, over de middelen om die te bestrijden, over straffen en beloonen en andere eenvoudige onderwerpen van tucht. Verder over de plaatsing der leerlingen in het klasselokaal, samenwerking tusschen huis en school, de inrichting van het leerplan en het samenstellen van een rooster van werk zaamheden, de kenmerkende verschillen tusschen de Fröbel en de Montessorischool, zoowel ten aanzien van het onder wijs en de leermiddelen als van de opvoeding. Veel candidaten drukten zich wat onbeholpen uit, mis schien het gevolg van gebrek aan een juist inzicht. Op merkelijk was hef, dat betrekkelijk weinig candidaten een voldoende kennis hadden van de hoofdbeginselen der en overeen- de methode van Fröbel weinig

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 2100