80 21 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. 1. 2 3. 4. FKOBELLES. 5. 6. 7. 8. 10. waren goed op de hoogte met de leermiddelen van Montes sori, doch het kwam ook voor, dat men bijna niets van deze leermiddelen wist. Zoo was het ook met de kennis van het nieuwe, dat op het gebied der Fröbelgaven is uitgekomen. Van de veranderingen, die bijv, de 2de gave heeft onder gaan, wisten enkele eandidaten al heel weinig. Ook met het verdeelen der Fröbelspeelmiddelen over de verschil lende leerjaren en het aangeven der opklimming in moei lijkheid tusschen de speelmid delen onderling hadden ver schillende eandidaten moeite. Hier volgen eenige vragen en opgaven: Vertel eens iets van het onderling verband tusschen de Fröbelspeelmiddelen en de opklimming in moeilijkheid. Wachteji we tot een speelmiddel geheel is afgehandeld, voor we aan iets anders beginnen? Welke speelmiddeleu worden wel, welke niet naast elkaar gebruikt? Hoe -zoudt ge de speelmiddeleu verdeelen over 3 leer jaren Kent ge de leermiddelen van Montessori? Vertel iets over een le vouwles. Waarmee wordt vouwen vaak verbonden? Kunt ge een leergang voor knippen geven? Wat weet ge van de methode Franken-Coster Welke veranderingen en aanvullingen van de 2de gave kent ge? Het vie] de Commissie op, dat de lessen voor akte B. over ’t algemeen niet zooveel beter waren dan die voor akte A„ terwijl er toch hoogere eischen mogen gesteld worden aan eandidaten voor de hoofdakte. Vooral schenen ze niet de waarde te gevoelen van de zelfwerkzaamheid en zeiden of deden alles voor, dulden zelfs geen inmenging van de kinderen. Enkelen lieten de kinderen mededenken. Zoo’n les boeide niet alleen veel meer, maar kon bijdragen tot de ontwikkeling der leerlingen. Met eenvoudige leervormen lieten deze eandidaten de kinderen bijv, zelf probeeren en zoeken, tot ze ’t vonden, terwijl anderen blokje voor blokje of plaatje voor plaatje opgaven en die opgave zoo vaak herhaalden, dat ze onduidelijk werd. Een enkelen keer be grepen de eandidaten de opgave niet; maar veel kwam dat niet voor, daar aan ieder gevraagd werd, of ze inlichtingen wenschte, omdat de Commissie ’t zwaarst liet wegen de manier, waarop ze ’t den kinderen leerde, De orde was over ’t algemeen goed,

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 2101