83
15
VERSLAG GEMEENTELIJKE. SCHOOLARTSENDIENST.
Het psychologisch onderzoek, zooals dat in Duitschland
geschiedt, heeft weinig waarde, omdat enkel de elementaire
functies worden nagegegaan en, zelfs wanneer deze meer
dan voldoende zijn, dit nog geen bewijs is van een har
monische samenwerking der afzonderlijke functies.
School voor slechthoorende kinderen.
Op 1 Januari 1919 werd begonnen met 83 leerlingen; op
1 December 1919 waren er 107 leerlingen.
6 volledige leerjaren, die ongeveer gelijk loopen met de
leerjaren der gewone lagere school waren ingericht.
Voor ’t eerste en vierde leerjaar bestaan thans parallel-
klassen; door *t groot aantal aanvragen moest daartoe
worden overgegaan. De school is dus thans reeds zoover
met de klassificatie gevorderd, dat een geniakkelijke ver
plaatsing van de gewone school naar de doovensehool en
omgekeerd op elk tijdstip kan plaats hebben, mits er open
plaatsen zijn op de doovensehool.
In den loop van 1919 werden 2 nieuwe klassen geformeerd
als uitbreiding. De aanstelling van 2 mannelijke leer
krachten was daarvoor noodig.
Tevens werd een dokterskamer volledig ingericht, waar
de oorlijdende kinderen zoo noodig 3 maal per week konden
worden behandeld. In dit opzicht is de Haagsche school
alle buitenlandsche doovenscholen vooruit.
Als gunstig resultaat mag hiervan o.m. vermeld worden
dat 3 leerlingen in den loop van 1919 als genezen op de
gewone lagere school terug geplaatst konden worden.
Veel aandacht wordt ook besteed aan de kinderen, die
hoogste leerjaar na beëindiging van den leertijd, verlaten,
be vereeniging „Steun aan het doove kind” heeft zich met
de zoogenaamde nazorg belast.
Zij helpt bij de keuze van een beroep en bij ’t zoeken van
een passenden werkkring. Daarenboven verstrekt zij reeds
aanvullingsonderwijs op 2 avonden der week aan die kin
deren, die de school verlaten hebben, of aan hen, die dit
weldra zullen doen.
Eén zaak blijft nog te wenschen over. Een naar alle
eischen. des tijds ingerichte doovensehool, gelegen in het
centrum van het aantal scholen, waaruit in hoofdzaak de
leerlingen worden betrokken.
Moge weldra de nieuwe school verrijzen. De twee ver
bouwde ambtswoningen, waarin de school thans gevestigd
is, mochten in den aanvang aan de meest bescheiden
eischen voldoen, thans bij de stijging van het aantal leer-
mgen, blijkt steeds meer en meer de noodzakelijkheid van
een ruime leergelegenheid ook voor ’t doove kind, te meer