22
13
VERSLAG GEM. HAVENDIENST.
Laakhaven.
Havenwerken en materialen.
De havenwerken en de voor den dienst bestemde mate
rialen bevinden zich in goeden staat.
aan de haven
Iisehafslag.
Het totaal der aangevoerde visch werd
verkocht voor een bedrag van f 2.365.872,85.
Dit getal was voor 1918 f’ 3.618.296,75.
De administrateur van den vischafslag verstrekte den
hierbij gevoegden staat der aangevoerde en verkochte ver-
sche visch.
Scheepvaart.
Doordat handel en nijverheid, dank zij de terugkeer van
meer normale tijden, zich geleidelijk begonnen te herstellen,
viel er ook een opleving van de binnenscheepvaart waar
te nemen.
Zoowel de in- als export nam grootere afmetingen aan.
Behalve stukgoed werd veel haring langs de waterwegen
naar andere plaatsen uitgevoerd. De beurtvaartdiensteu
profiteerden van de omstandigheid, dat de spoorwegmaat
schappijen geen vrachtgoederen aannamen, wanneer het
vervoer te water mogelijk was. Ook de zeer hooge spoor
wegtarieven waren oorzaak, dat meer en meer van het
vervoer te water werd gebruik gemaakt. Zoo werden ge-
heele inboedels geheel over water vervoerd, o. a. hadden
vele verhuizingen van, naar België terugkeerende families
plaats.
De import bestond voornamelijk uit groote partijen sui
ker, welke uit Amsterdam en Rotterdam werden aange
voerd, koffieboonen, cacao en tabak uit eerstgenoemde
plaats en groote partijen brandstoffen aan het adres van
de Brandstoffencommissie.
Daar de handel in turf vrij was gegevens werd de turf
markt, gelegen aan de Slachthuiskade, weder druk door
turfschepen bezocht en heersehte aldaar weder de gewone
levendigheid.
Ook de aanvoer van bouwmaterialen als ijzer, hout,
steenen en cement vermeerderde.
De vrachten waren zeer bevredigend en het jaar 1919 is
voor de binnenscheepvaart een gunstig jaar geweest.
Door een staking der steenlossers in het begin van het
jaar bleven de vaartuigen met steenladingen eenigen tijd
ongelost in de haven liggen, waardoor eenige opstopping
dier vaartuigen ontstond.
Het conflict tusschen de eigenaars der beurtvaartdien-