31
19
betaling blijkbaar niet altijd de band kon worden
gebonden.
Dit zijn symptomen van een gebrekkig beheer
dezer woningen. Trouwens, ten aanzien van een deel
der „oude” gemeentewoningen (b.v. die aan de Lage-
Nieuwstraat) mag zonder twijfel gezegd worden dat
een goed beheer daarvan bijzonder groote moeilijk
heden oplevert, en zoo beschouwd, is het niet te ver
wonderen, dat daarvan bij den heer Evers niet veel
terecht is gekomen. Desniettemin blijft het gevolgde
stelsel (ook ten aanzien van de woningen in gun
stiger omgeving) vicieus. Wij behoeven hierover
niet verder uit te wijden en meenen te kunnen vol
staan met een verwijzing naar hetgeen daaromtrent
herhaaldelijk in den Gemeenteraad is opgemerkt.
Dat wij deze zaak hier intusschen naar voren
wenschen te brengen houdt rechtstreeks verband
met de door onze Commissie in het algemeen zeer
toegejuiehte plannen ten aanzien van de zooge
naamde „ontoelaatbare gezinnen”.
Bij ons is n.l. de vraag gerezen of naast het Tehuis
voor ontoelaatbare gezinnen niet evenzeer de „oude”
gemeentewoningen aan het beoogde doel dienstbaar
behoorden te worden gemaakt. Wij voor ons beant
woorden die vraag zonder aarzelen bevestigend. Wij
meenen dat men door een daarop ingericht beheer
der „oude” gemeentewoningen tusschen de nieuw
gebouwde gemeentewoningen en de drie klassen van
woningen van het Tehuis nog een of meer gradaties
zou kunnen toevoegen, welke vooral aan een reclas-
seering op woninggebied van slechts min of meer
ontoelaatbare gezinnen zeer ten goede zouden kun
nen komen en deze gezinnen de toch altijd min of
meer smadelijke verwijzing naar het Gemeentelijk
Tehuis zouden kunnen besparen.
In de eerste plaats is daarvoor echter noodig het
overbrengen van het beheer der hier bedoelde „oude”
gemeentewoningen in handen van een vereeniging
van particulieren, die zich tot dezen moeilijken
socialen arbeid aangetrokken gevoelen. Zeker zou
daarvoor ook in aanmerking kunnen komen de ver-
VERSLAG DER GEZONDHEIDSCOMMISSIE