31
25
bouwers te zeer, werkt dus duur en zou naar onze
meening niet vatbaar zijn voor toepassing op groote
schaal vooral omdat het de overdracht der perceelen
te zeer belemmert.
Daaruit te besluiten dat men het stelsel van bij
drage voor den middenstandswoningbouw reeds nu
geheel zou kunnen afschaffen, lijkt ons echter niet
wel te verdedigen.
Uit het schrijven van den Directeur blijkt dat,
nu de combinatiebouw-regeling buiten werking is
gesteld, hij aan Uw College een voorstel heeft ge
daan om de Regeering te bewegen aan de particu
liere bouwnijverheid uit ’s Rijks kas bouwcrediet te
verstrekken. Aan de kans van slagen van dit voor
stel schijnt hij intusschen zelf te twijfelen, welke
twijfel ons zeer gerechtvaardigd voorkomt; en zoo
komt hij, omdat 'bouw van middenstandswoningen
dringend noodig is, tot dit nieuwe voorstel.
Bouw met Rijksvoorschot volgens de Woningwet
zonder bijdrage van Rijk en Gemeente in de huur
kan men, als men wil, „self-supporting” noemen.
Maar als men daarbij uitgaat van een annuïteit van
5.17 van de bouwsom, dan zal men niet moeten
vergeten, dat in deze annuïteit eigenlijk reeds een
bijdrage van minstens 1 ’s jaars is begrepen. Im
mers, op de vrije markt is het voor het Rijk op ’t
oogenblik niet mogelijk tegen 5 (de rente waarop
deze 70-jarige annuïteit is gebaseerd) te leenen: dat
zou wel minstens 6 moeten zijn, zoodat, wanneer
het Rijk wil breken met het viceuse systeem van
gedwongen leeningen a 5 als de geldmarkt min
stens 6 vraagt, in den opzet van dit plan een ver
kapte subsidie van Rijkswege is begrepen. Ook al
rekent men hierbij op verdere gedwongen leeningen
tegen te lagen rentevoet, dan nog blijft het verkapte
subsidie bestaan; het wordt dan niet door het Rijk
uit de gewone middelen betaald, maar men past een
middel toe, dat neerkomt op een allerzonderlingst
werkende belastingheffing en laat het subsidie door
de gedwongen deelnemers betalen. Self-supporting,
in den zin dat hier in het geheel geen bijdrage wordt
VERSLAG DER GEZONDHEIDSCOMMISSIE