36
hoogere prijzen dan in 1919, tengevolge van trustvormingen
in Duitsehland, waarvan de grondstoffen werden betrokken.
Daarentegen leverde Duitsehland reiskoffers enz. tegen zeer
concurreerende prijzen aan de Nederlandsche afnemers,
waardoor het debiet verminderde en de verkoopprijzen ge
drukt werden Alle fabrikanten van reisartikelen hadden in
het afgeloopen jaar met acties voor loonsverhooging te
kampen, waardoor de loonen aanmerkelijk verhoogd werden.
Kurkhout en kurken. Het jaar 1920 was voor de kurk-
fabrieken geen jaar met veel werk, de prijzen bleven voor
driekwart van het jaar op een bevredigend niveau, maar
de omzet was niet als voor den oorlog. Oorzaak daarvan
was het algeheel stilliggen van den jeneveruitvoer. Zoolang
deze uitvoer niet herleeft, zal de kurkindustrie zich onmo
gelijk kunnen ontwikkelen, daar de jeneverfabrikanten groote
hoeveelheden afnemen. Aan den wijnhandel werd ook niet
veel geleverd, daar de wijn aanvankelijk duur was; de
chemische industrie nam ook minder dan tjjdens den oor
log, zoodat de aanmaak van kurken moest verminderen en
verder zal inkrimpen. Daarbij kwam nog dat inslaan van
groote voorraden gevaarlijk was met het oog op de sterke
koersbewegingen in Portugal. De aanvoer van grondstof
was voldoende, de vracht bleef hoog en is nog ongeveer
driemaal den prijs van voor den oorlog. Het arbeidsloon
werd verdubbeld en was in vergelijking met Portugal voor
denzelfden arbeid hier 3' 2 maal duurder en bjjna tweemaal
duurder dan in België, alles gerekend volgens de koersen
van 31 December 1920. üitvoer onder zulke omstandigheden
was geheel uitgesloten.
Werkstaking kwam niet voor. De toekomst is niet roos
kleurig. Men meent dat het arbeidsloon minder zal moeten
worden en dat eene opleving alleen dan te verwachten is, wan
neer de invoerrechten vier a vijf maal hooger worden dan nu.
Fabricatie van Heet'enconfectie-kleeding. Het jaar 1920
begon met zeer veel opdrachten voor het komende zomer
seizoen. Het arbeidersvraagstuk was zeer moeilijk, daar voor
dezen tak van bedrijf niet voldoende vakarbeiders te krijgen
waren. Het gevolg hiervan was dat de arbeidsloonen stegen
en men niet in staat was de orders uit te voeren. De
resultaten van het seizoen zelf vielen tegen, daar er bijna
geen na-orders kwamen en de na-orders, welke nog binnen
kwamen waren hoofdzakelyk van goederen, welke niet
konden worden geleverd, met het oog op de staking van
de transportarbeiders. Over den voorverkoop van het winter
seizoen heerschte tevredenheid. Aan gezien het hier winter-
42 VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.