48
I
58
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Hetgeen reeds het vorige jaar geconstateerd kon worden,
n.in.l. het verloop van de leerlingen der 2e-kl.-seholen naar
de le-kl.- en zelfs naar de burgerscholen in verband met
de stijging der loonen, viel ook in het afgeloopen jaar op
te merken.
Hoewel het werk in alle klassen van eene le-kl.-sehool
goed en netjes te noemen is, werd eerst in de hoogste
klasse aan een kleedingstuk begonnen, n.m.l. aan een
broekje. Hier werd zeer geklaagd over het grijze breika
toen, waardoor de leerlingen uit de laagste klassen blaren
aan de vingers kregen.
Een der nieuwe le-kl.-scholen heeft in de hoogere klas
sen nog met ongelijkheid in de vorderingen der leerlingen,
die van verschillende scholen hier samengekomen zijn, te
kampen, al was het werk toch zeer voldoende. In de lagere
klassen, waar de leerlingen tegelijk begonnen waren, was
het werk heel goed en netjes
Ondanks de groote schoolbevolking treft men elders een
aangenamen geest en goede orde aan, terwijl de vorderin
gen der leerlingen en de resultaten van het handwerk-
onderwijs er goed zijn.
Niettegenstaande toeneming van het getal leerlingen, af
komstig van overvolle scholen uit de buurt, de school doet
bloeien, maakte een le-kl.-sehool geen gunstigen indruk,
doordat het weinige werk, dat zij oplevert, bovendien nog
slecht is, dat van enkele klassen uitgezonderd. Het gehalte
der leerlingen is er echter minder dan op vele 2e-kl.-
scholen, in tegenstelling met eene andere, waar èn het ge
halte der leerlingen èn de geest, die er heerseht, èu het
werk zoo heel goed zijn.
Eene le-kl.-sehool met bevattelijke leerlingen werkt het
nieuwe leerplan af; ook de theoriesehriften komen er klaar,
terwijl in de vervolgklasse kleedingstukken naar maat ver
vaardigd worden. Vele leerlingen gaan, na deze school
doorloopen te hebben, dan ook naar de Industrie- of de
Vakschool.
Op eene le-kl.-sehool heerseht nog steeds de ongewenschte
toestand, dat de beide hoogste klassen, die op andere dagen