48
I
63
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Cursus in Methodiek.
Bijzondere Scholen.
Voor zooveel ons ter kennis gebracht werd, nam in het
afgeloopen jaar het getal der bijzondere scholen waar haud-
werkouderwijs gegeven wordt, niet toe. Wel betrokken
eenige een nieuw, naar de eischen des tijds ingericht ge
bouw en werd eene meisjesschool vergroot met de ruimte,
die vroeger door de hoofden bewoond werd, hetgeen eene
mooie verbetering genoemd kan worden. Er wordt daar
keurig gewerkt in de handwerkuren en veel herhaald; in
de hoogste klassen worden flanellen hemdjes, onderjurken
en jurken vervaardigd. De verhouding tusschen hoofden
en leerlingen wordt alleraardigst genoemd.
Vooral op de niet gesubsidieerde scholen wordt er naar
gestreefd, het handwerkonderwijs zoo aantrekkelijk moge
lijk te maken, b.v. door het laten aankleeden van een pop
door de leerlingen, het laten vervaardigen van voorwerpjes
eu het onderrichten van de fraaie handwerken.
mede door ongesteldheid, niet door de betrokken sub
commissie worden bezocht.
Op eene dezer scholen, die volgens een vast leerplan
werkt, worden aardige resultaten bereikt: jaarlijks wordt
de school met eene klasse vergroot. Een paar van deze
bijzondere herhalingsscholen zijn of worden ingericht tot
Volkshuishoudseholen.
De cursus in methodiek voor onderwijzeressen in de
nuttige handwerken werd gevolgd door elf deelneemsters.
Twee ervan trokken zich reeds in het begin terug, eene,
omdat zij eene betrekking aan de posterijen kreeg, de
andere, omdat zij naar Amsterdam verhuisde. Alle candi-
dateu verkregen in Mei 1920 het diploma. De nieuwe cursus
begon met zestien onderwijzeressen, van wie twee derden
tijdelijk aangesteld en een derde volontair waren.
Als leidster trad weder op Mejuffrouw A. M. Nater.