48 I 63 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Cursus in Methodiek. Bijzondere Scholen. Voor zooveel ons ter kennis gebracht werd, nam in het afgeloopen jaar het getal der bijzondere scholen waar haud- werkouderwijs gegeven wordt, niet toe. Wel betrokken eenige een nieuw, naar de eischen des tijds ingericht ge bouw en werd eene meisjesschool vergroot met de ruimte, die vroeger door de hoofden bewoond werd, hetgeen eene mooie verbetering genoemd kan worden. Er wordt daar keurig gewerkt in de handwerkuren en veel herhaald; in de hoogste klassen worden flanellen hemdjes, onderjurken en jurken vervaardigd. De verhouding tusschen hoofden en leerlingen wordt alleraardigst genoemd. Vooral op de niet gesubsidieerde scholen wordt er naar gestreefd, het handwerkonderwijs zoo aantrekkelijk moge lijk te maken, b.v. door het laten aankleeden van een pop door de leerlingen, het laten vervaardigen van voorwerpjes eu het onderrichten van de fraaie handwerken. mede door ongesteldheid, niet door de betrokken sub commissie worden bezocht. Op eene dezer scholen, die volgens een vast leerplan werkt, worden aardige resultaten bereikt: jaarlijks wordt de school met eene klasse vergroot. Een paar van deze bijzondere herhalingsscholen zijn of worden ingericht tot Volkshuishoudseholen. De cursus in methodiek voor onderwijzeressen in de nuttige handwerken werd gevolgd door elf deelneemsters. Twee ervan trokken zich reeds in het begin terug, eene, omdat zij eene betrekking aan de posterijen kreeg, de andere, omdat zij naar Amsterdam verhuisde. Alle candi- dateu verkregen in Mei 1920 het diploma. De nieuwe cursus begon met zestien onderwijzeressen, van wie twee derden tijdelijk aangesteld en een derde volontair waren. Als leidster trad weder op Mejuffrouw A. M. Nater.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1507