48
64
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Op sommige meisjesscholen wordt veel werk gemaakt
van linnen stoppen en van de lap een smaakvol kleedje,
met feston afgezet, vervaardigd.
Door ziekte van de handwerkonderwjjzeres waren op een
meisjesschool met kleine klassen, waar ook fraaie hand
werken onderwezen worden, de resultaten niet zoo als zij
zijn moesten; in eene klasse waren o.a. de vervaardigde
sloopjes bijzonder slecht genaaid.
In eene meisjesschool met zeer weinig leerlingen Liet het
handwerkonderwijs nog steeds veel te wenschen over en
verklaarde het hoofd, er niet meer tijd voor beschikbaar te
kunnen stellen.
Niettegenstaande de groote klassen wordt er over het al
gemeen goed werk geleverd op eene andere meisjesschool.
Op eene van de nieuwere scholen wordt een uur fraaie
en een uur nuttige handwerken per week gegeven in de
enkele klassen, die er tot nu toe zijn en die uit heterogene
bestanddeelen zijn samengesteld, zoodat klassikaal onder
wijs nog niet goed mogelijk is. Het hoofd dezer school is
echter vol ijver.
Kinderrokjes, schorten en jurken naar maat van de leer
lingen werden elders aangetroffen. Er heerschte daar bo
vendien een prettige toon. In tegenstelling met deze krijgt
men op een andere meisjes school den indruk, dat het hand
werkonderwijs daar als bijzaak beschouwd wordt; een leer
plan schijnt er dan ook niet gevolgd te worden.
Wordt op de openbare scholen het haken onder de fraaie
handwerken gerekend, op de bijzondere scholen wordt het
dikwijls met succes in de lagere klassen, soms ook in de
hoogere, toegepast. Met breien wordt dan later begonnen,
met de kous somwijlen pas, nadat eerst een of meer voetjes
gebreid zijn.
Behalve het haakwerk heeft het handwerkonderwijs op
eene andere meisjesschool niet veel te beteekenen. Op weer
eene andere, waar het hoofd der handwerken dit tijdver-
knoeien vindt, in vergelijking met de resultaten, wordt het
knippen van kleedingstukken niet onderwezen.
Soms treft men nog de eerste oefeningen in het naaien