48
65
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
5
op enkele stof aan, maar deze verouderde en niet met de
praetijk van het naaien in overeenstemming zijnde methode
is bijna geheel in onbruik geraakt.
Niettegenstaande de groote klassen, die soms uit 48 leer
lingen bestaan, ziet men op verscheidene scholen net naai
en maaswerk en vele resultaten van het handwerkonderwijs
in *t algemeen. Aardig was de manier waar te nemen, die
diende om stijf breien, waarmede beginnelingen maar al
te veel te kampen hebben, te voorkomen, n.l. het laten op
halen van de steken vóór het afglijden op de andere naald.
Ontvangen de leerlingen der laagste klasse van eene niet
gesubsidieerde meisjesschool handwerkles van de klasse-
onderwijzeres, en zijn de resultaten daarvan zeer voldoende,
in de hoogste treft men eene vakonderwijzeres aan. Daar
worden voorwerpen voor eigen of huiselijk gebruik ver
vaardigd, de teekening daarvoor gemaakt of gewijzigd en
ook op de stof gebracht. Een en ander zag er netjes uit.
Op verzoek van de ouders, die zelf de grondstoffen er
voor verschaffen, worden elders groote kleedingstukken
gemaakt, waarvan de naden door de onderwijzeres op de
machine genaaid worden, omdat de leerlingen geen tijd
hebben, deze met de hand te naaien.
Op eene gemengde school was merkbare vooruitgang te
bespeuren, niet alleen door toename van het aantal leer
lingen, zoodat er lokalen bijgebouwd moesten worden, maar
ook door de meerdere zorg, die er aan het brei- en naai
werk besteed werd, nadat de nuttige handwerken zeer ver
waarloosd geweest waren. Voor iedere klasse waren er dan
nu ook twee leerkrachten disponibel.
Op eene dichtbevolkte, in een oud gebouw gehuisveste,
gemengde school, laten de resultaten van het handwerk
onderwijs veel te wenschen over; ook de aanwezigheid van
eene tweede klasse in hetzelfde lokaal werkt storend op
het lesgeven.
Van eene school, waar in langen tijd vak k niet onder
wezen was, luidden de berichten iets gunstiger dan vroeger;
er was weinig te zien, doch het haak- en breiwerk, dat er