48 70 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Aan alle inrichtingen wordt onderwijs gegeven in: lezen, rekenen en Ned. taal. Aan type A bovendien in geschiedenis (Staatsinrichting) aan B in nuttige handwerken. Aan type A kan les gegeven worden in (dus facultatieve vakken): kennis der natuur (menschelijk lichaam), aard rijkskunde, Franseh, Duitseh, Engelseh, machineschrijven, suelsehrijveu, boekhouden, handenarbeid en lichaamsoefe ning. Aan type B kan onderwijs gegeven worden in: koken en huishoudkunde, kennis der natuur, zieken- en kinderver pleging, zingen, strijken en lichaamsoefening. Aan de herhalingsschool Vissehershavenweg (type C) werd onderwijs gegeven in: lezen, schrijven, rekenen, Ned. taal, aardrijkskunde, natuurkunde en Engelseh. Bij de facultatieve vakken der A-scholen traden sterk naar voren: Franseh (alle 10 inrichtingen) en boekhouden (9). Van de andere vakken werd weinig of geen gebruik gemaakt: aardrijkskunde (2 scholen), kennis der natuur (3 scholen), Engelseh (3 scholen), machineschrijven (3 scho len; men boude hier evenwel in het oog de oprichting der centrale school voor machineschrijven), suelsehrijveu (5 scholen), handenarbeid (3 scholen), Duitseh (0), lichaams oefening (0). Bij de B-scholen werd zingen, handwerken, koken en huis- houdonderwijs, (overal, 5 scholen), strijken en kennis der natuur, respectievelijk aan 2 en 3 scholen ouderwezen. Handwerken, koken en huishoudonderwijs traden hier dus sterk op den voorgrond. Zieken- en kinderverpleging werd nog niet ingevoerd. Hoe belangrijk de Commissie idit vak ook vindt (vooral zuigelingen behandeling) en hoe gaarne zij het ook op het leerplan zag voorkomen, ontveinst zij zich de moeilijkheid niet hiervoor leerkrachten te krijgen. Naar de meening der Commissie zou dit leervak uitsluitend in handen van een medicus (bij voorkeur kinderarts) moeten blijven.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1514