48
73
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
voor:
De hoogste klas eener dagschool
Verzuim.
de eerste
de tweede
de derde
de vierde
de vijfde
305
129
81
11
Het aantal verzuimen was groot. Het onderwijzend per
soneel staat hier vrijwel machteloos tegenover. Bericht aan
ouders helpt soms, lang niet altijd. Op vele scholen is vaak
een kern van leerlingen, die zeer getrouw komt. Huiselijke
bezigheden eu nablijven in betrekking zijn op de meisjes
herhalingsscholen de meest voorkomende oorzaken.
In het vorige verslag kwam o.a. de volgende clausule
voor:
„De Commissie verwacht, dat de reorganisatie der her
halingsscholen hierin (u.l. in het groot verzuim) wellicht
een gunstige wijziging zal brengen; eeuige nieuw inge
voerde vakken verhoogen de aantrekkelijkheid (o.a. vreem
de talen)”.
Het doet de Commissie genoegen thans te kunnen aan
hadden doorloopen:
262 jongens en 633 meisjes, waaronder bovendien 85 jon
gens en 200 meisjes een vervolgklasse.
143 jongens en 604 meisjes hadden langer dan 1 jaar de
dagschool verlaten.
Het gehalte der leerlingen in aanmerking genomen,
waren vlijt en vorderingen bevredigend. Door gebrek aan
kennis van de Nederlandsche taal waren de resultaten van
het onderwijs in het Franseh niet schitterend.
Van de school type C gelukte het den meesten leerlingen
(die overdag ook op de visscherijschool waren) het diplo
ma van stuurman aan boord van zeilzeevisschersvaartuigen
te verwerven.
Voorts gingen weer verscheidene leerlingen der diverse
scholen over naar den handelscursus, Haniaschool, enz.
Van de leerlingen was deze cursus
314 jongens en 522 meisjes
112
50
9
2