48 101 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Het reorganisatieplan is vervat in de volgende punten: I. Met de verdeel ing der scholen in scholen der 2e- en der le-klasse en in burgerscholen wordt gebroken. In be ginsel zijn dus bepaalde scholen niet meer voor bepaalde groepen van leerlingen toegankelijk. Er kome een Alge meen Leerplan, (aan de voorbereiding waarvan reeds ge- ruinien tijd wordt gewerkt), meer uitgewerkt dan het tegen woordige, en zoodra de afschaffing van het Fransch op de lagere school een feit zal zijn geworden, voor alle scholen gelijk. II. De invoering der zg. eenheidsschool moet niet ge paard gaan met versteening van het onderwijs en moet evenmin tengevolge hebben, dat, zooals dit is uitgedrukt, het tempo van de in de ongunstigste omstandigheden ver- keerende school den geheelen gang van het onderwijs be- heerseht. Daarom worden de scholen tot betrekkelijk kleine groepen vereenigd. Deze groepen zijn geen schoolwijken in de oude beteekenis van het woord; er wordt dus op de ouders geen dwang uitgeoefend om hun kinderen uitsluitend op een der scholen van de groep, binnen welker gebied hun woning ligt, ter school te zenden. Doordat echter met de feitelijke groepeering der bevolking rekening wordt gehouden, zul len de tot bepaalde groepen behoorende scholen feitelijk een ander karakter kunnen vertoo-neu dan die van andere groepen. Van deze groepindeeling worde voorts partij getrokken voor de voorbereiding van verschillende met het onderwijs en de volksopvoeding verband houdende maatregelen (schoolbaden, bibliotheekwezen e.d.), die ook niet voor alle groepen der bevolking in dezelfde mate voorziening vragen. III. De scholen van een groep worden met elkaar in organisch verband gebracht. UITTREKSEL uit het advies der Commissie van Bijstand in het beheer van het Gemeente-onderwiJs betreffende de reorgani satie van het Openbaar Lager Onderwijs van 10 Mei 1920.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1539