1
I
0
1
i
3 i
I
I Mijl
af
tflj
f ilrf s i
I ra?
3
1*
I
voorbeelden van wat zy merkwaardige gevallen noemen.
Voor den heer van Lier schijnen zij niet te bestaan, want
evenals vorige jaren luidt het in zijn verslag: „er zijn geen
belangwekkende gevallen”.
Evenals vorige jaren was het ook ditmaal weer alleen
Mej. v. Dantzig, die bij haar huisbezoek de ouders van
leerlingen wist te wijzen op de noodzakelijkheid van genees
kundige behandeling en zij kan dan ook melden, dat niet
succes 9 maal genees- en heelkundige hulp werd verleend.
De Commissie meent, dat Mej. v. Dantzig een woord van
lof toekomt, dat zij haar taak ruimer opvat, dan de kinderen
alleen maar laten spreken en lezen.
Het onderzoek naar de genezen leerlingen, 3 en 6 maan
den na hun ontslag van de lessen, gaf de volgende uit
komsten.
3
■gg
I
School- en huisbezoek vormen een integreerend deel van
de behandeling der spraakgebrekkige leerlingen. Daardoor
moet de noodige belangstelling van onderwijzers en ouders
in het spreekonderwijs gewekt worden en heeft de onder-
wyzer(es) in spreken gelegenheid aanwijzingen te geven,
opdat school en huis met de spreeklessen medewerken.
Vooral by het stotteren, dat grootendeels uit psychische
oorzaken voortkomt, en dan ook voor een goed deel als
psychisch gebrek moet worden behandeld, is het noodzake-
lyk, dat allen in dezelfde richting werken. In ’t algemeen
wordt de belangstelling en medewerking der ouders ge
roemd.
In de methode van onderwys bracht geen der drie leer
krachten verandering. Ze is noch beslist hoofdelyk, noch
13
13
15
C U R 8 U 8.
20
Lijnbaan I
de Gheynatr. 150 i
Koningstraat
Keizerstraat
Kijsw. Plein
4
3
1
2
2
19
17
19
13
19
18
14
10
9
26
24
16
15
11
2
3
1
3
0 i
0
o
Na 6 maanden.
Na 3 maanden.
1
1
2
0
3
VERSLAG ONDERWIJS AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. 49
18
14 l|