1 I 0 1 i 3 i I I Mijl af tflj f ilrf s i I ra? 3 1* I voorbeelden van wat zy merkwaardige gevallen noemen. Voor den heer van Lier schijnen zij niet te bestaan, want evenals vorige jaren luidt het in zijn verslag: „er zijn geen belangwekkende gevallen”. Evenals vorige jaren was het ook ditmaal weer alleen Mej. v. Dantzig, die bij haar huisbezoek de ouders van leerlingen wist te wijzen op de noodzakelijkheid van genees kundige behandeling en zij kan dan ook melden, dat niet succes 9 maal genees- en heelkundige hulp werd verleend. De Commissie meent, dat Mej. v. Dantzig een woord van lof toekomt, dat zij haar taak ruimer opvat, dan de kinderen alleen maar laten spreken en lezen. Het onderzoek naar de genezen leerlingen, 3 en 6 maan den na hun ontslag van de lessen, gaf de volgende uit komsten. 3 ■gg I School- en huisbezoek vormen een integreerend deel van de behandeling der spraakgebrekkige leerlingen. Daardoor moet de noodige belangstelling van onderwijzers en ouders in het spreekonderwijs gewekt worden en heeft de onder- wyzer(es) in spreken gelegenheid aanwijzingen te geven, opdat school en huis met de spreeklessen medewerken. Vooral by het stotteren, dat grootendeels uit psychische oorzaken voortkomt, en dan ook voor een goed deel als psychisch gebrek moet worden behandeld, is het noodzake- lyk, dat allen in dezelfde richting werken. In ’t algemeen wordt de belangstelling en medewerking der ouders ge roemd. In de methode van onderwys bracht geen der drie leer krachten verandering. Ze is noch beslist hoofdelyk, noch 13 13 15 C U R 8 U 8. 20 Lijnbaan I de Gheynatr. 150 i Koningstraat Keizerstraat Kijsw. Plein 4 3 1 2 2 19 17 19 13 19 18 14 10 9 26 24 16 15 11 2 3 1 3 0 i 0 o Na 6 maanden. Na 3 maanden. 1 1 2 0 3 VERSLAG ONDERWIJS AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. 49 18 14 l|

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1816