ByIage 50
Het onderwijs. Het onderwys werd zooveel mogelijk con
creet, praktisch en individueel gegeven. Inzonderheid werd
getracht door herhalen en inprenten het gedeelte leerstof,
dat noodzakelijk mag geacht worden voor het praktische
leven, tot eigendom der leerlingen te doen worden.
Het doel moet zijn de leerlingen een afgerond geheel te
geven, zoodat zij, die de school geheel hebben doorloopen,
zich in de maatschappij kunnen redden. Ook de ontwikke
ling van de handvaardigheid in praktische beteekenis en
de zorg voor de lichamelyke ontwikkeling namen by het
onderwijs een voorname plaats in. Eveneens treedt meer
dan op de gewone scholen de zedelijke opvoeding op den
voorgrond en wordt zin voor orde en netheid zooveel
mogelük aangekweekt.
Klassen-indeeling. De school telde op 31 December 1920
10 klassen en wel 2 eerste, 2 tweede, 1 derde, 1 vierde, 2
vijfde, 1 zesde en 1 zevende leerjaar. Een der eerste leer
jaren is een observatieklasse van zeer zwakzinnigen.
De twee klassen, welke in het gebouw aan de Ammunitie-
haven 10 waren ondergebracht en voorloopig tot deze school
behoorden, werden met ingang van 24 Maart 1920 tot een
zelfstandige school gevormd en onder leiding gesteld van
een eigen hoofd.
Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende
vakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Nederlandsche
taal, zaakonderwijs (natuurkennis), zingen, teekenen, gym
nastiek, aardrijkskunde, vaderlandsche geschiedenis, nuttige
handwerken en handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid).
Wat de hoofd vakken betreft moeten de leerlingen het
zoover brengen, dat zij een eenvoudig boek kunnen lezen,
met geheele getallen kunnen rekenen tot 1000, het dage-
Inlichtingen van algemeenen aard.
VERSLAG over het jaar 1920 omtrent de Buiten
gewone School voor Lager Onderwijs (school
voor zwakzinnigen] aan de Hooftskade 194a
te s-Gravenhage.