ByIage 50 Het onderwijs. Het onderwys werd zooveel mogelijk con creet, praktisch en individueel gegeven. Inzonderheid werd getracht door herhalen en inprenten het gedeelte leerstof, dat noodzakelijk mag geacht worden voor het praktische leven, tot eigendom der leerlingen te doen worden. Het doel moet zijn de leerlingen een afgerond geheel te geven, zoodat zij, die de school geheel hebben doorloopen, zich in de maatschappij kunnen redden. Ook de ontwikke ling van de handvaardigheid in praktische beteekenis en de zorg voor de lichamelyke ontwikkeling namen by het onderwijs een voorname plaats in. Eveneens treedt meer dan op de gewone scholen de zedelijke opvoeding op den voorgrond en wordt zin voor orde en netheid zooveel mogelük aangekweekt. Klassen-indeeling. De school telde op 31 December 1920 10 klassen en wel 2 eerste, 2 tweede, 1 derde, 1 vierde, 2 vijfde, 1 zesde en 1 zevende leerjaar. Een der eerste leer jaren is een observatieklasse van zeer zwakzinnigen. De twee klassen, welke in het gebouw aan de Ammunitie- haven 10 waren ondergebracht en voorloopig tot deze school behoorden, werden met ingang van 24 Maart 1920 tot een zelfstandige school gevormd en onder leiding gesteld van een eigen hoofd. Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende vakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Nederlandsche taal, zaakonderwijs (natuurkennis), zingen, teekenen, gym nastiek, aardrijkskunde, vaderlandsche geschiedenis, nuttige handwerken en handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid). Wat de hoofd vakken betreft moeten de leerlingen het zoover brengen, dat zij een eenvoudig boek kunnen lezen, met geheele getallen kunnen rekenen tot 1000, het dage- Inlichtingen van algemeenen aard. VERSLAG over het jaar 1920 omtrent de Buiten gewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinnigen] aan de Hooftskade 194a te s-Gravenhage.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1818