50 VERSLAG over het jaar 1920 omtrent de Buiten gewone School voor Lager Onderwijs {school voor zwakzinnigen) aan de Bomstraat 76 te Scheveningen. Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij het onderrieht gelden, zijnhet onderwijs zij zooveel mogelijk concreet, het zjj zooveel mogelijk praktisch en zooveel mogeljjk individueel. Door voortdurend herhalen wordt getracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden. De leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in het dagelijksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zjj bij het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en be grijpen; in de getallenruimte 11000 met heele getallen rekenen; de dagelijks gebruikt wordende maten en gewichten kennenzich met geld kunnen helpen en in staat zijn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven. Veel aandacht wordt aan de zedeiijke opvoeding gewijd; zin voor orde en netheid wordt aangekweekt. De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats in bjj het onderwijs. Veel tijd en moeite worden besteed om de handvaardigheid in praktische richting te oefenen. Klassen-indeeling. De school telde op 31 December 1920 6 klassen, t.w. een 6de, een 5de, een 4de, een 3de, een 2de en een 1ste leerjaar. Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende leervakken opgenomen; lezen, schrijven, rekenen, Neder- landsche taal, vaderlandsche geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkennis (zaakonderwijs), zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige handwerken, handenarbeid (karton-, klei- en hout- arbeid). Per week wordt 21 uur les gegevende morgenschooltijd Inlichtingen van algemeenen aard.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1827