53
5
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
Geëxamineerd werd in:
a. Lezen en verklaren; b. Rekenen en natuurkennis; c.
Spreken en zingen; d. Fröbel leer, Opvoeding en Onderwijs.
Een practische les in een klasse werd gevraagd in: a.
Fröbelen; b. Spelen en c. Vertellen.
Bovendien moest iedere candidaat een teekening op liet
bord maken.
Voor de vakken lezen en zingen, voor de fröbelles en het
spelen werd 10 minuten en voor het vertellen 15 minuten
tijd van voorbereiding gegeven.
De Commissie is van oordeel, dat door haar opvolgsters
de vraag overwogen dient te worden, of de tijd, uitgetrok
ken voor het mondeling examen Natuurkennis (d.i. Natuur
kunde en Natuurlijke historie) en Rekenen, niet te kort is.
Hieronder volgen de opmerkingen, waartoe het examen
aanleiding heeft gegeven, benevens een aantal opgaven en
vragen, betrekking hebbende op het mondeling en practisch
gedeelte.
Lezen en Verklaren.
Het technisch lezen van de meeste candidaten was vol
doende of meer dan voldoende; zij lazen goed in den toon
en met beschaafde uitspraak. Enkele candidaten echter
hadden zich een eigenaardig schoolsche uitspraak eigen
gemaakt, en lazen b.v.: hèt ging hun niet naar dèn zin.
Het onderzoek naar het verstaan van het gelezene gaf
over het algemeen zeer bevredigende resultaten; de meeste
candidaten konden het gelezen fragment op behoorlijke
wijze in eigen woorden weergeven en bleken de beteekenis
der daarin voorkomende woorden en uitdrukkingen goed
te begrijpen. Ook de vragen over aardrijkskunde en ge
schiedenis werden in den regel voldoende en door sommige
candidaten zelfs zeer goed beantwoord.
Er werd gelezen uit Honigh en Vos, Van Eigen Bodem
C.6. Naar aanleiding van „De Arabier” werd b.v. gevraagd.
Vertel, wat II hebt gelezen. Wat beteekent: „Zijn hand
is tegen allen”? Waarom leeft de Arabier met andere
volkeren in vijandschap? Waarom zegt Da Costa: „Geen
menschelijk bondgenoot, die hem te beurt zal vallen”? Wat
is: een koutertrekkende os? Wanneer gebruikt men het
woord ros? Waarmee vergelijkt de dichter den kameel?
Hoe werkt hij die vergelijking uit? Wat beteekent: koers
houden; keur van oosterwaren; het zaal, hem door natuur
gewrocht? Wat is een kunstgewrocht? Wat wordt bedoeld
met ,,d’ eindeloozen tocht”? Wat dunkt U van de woorden:
hem knielend afwerpt en weer opvangt? Hoe wordt het
hevig verlangen naar drinkwater uitgedrukt? Wat is een