53 5 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. Geëxamineerd werd in: a. Lezen en verklaren; b. Rekenen en natuurkennis; c. Spreken en zingen; d. Fröbel leer, Opvoeding en Onderwijs. Een practische les in een klasse werd gevraagd in: a. Fröbelen; b. Spelen en c. Vertellen. Bovendien moest iedere candidaat een teekening op liet bord maken. Voor de vakken lezen en zingen, voor de fröbelles en het spelen werd 10 minuten en voor het vertellen 15 minuten tijd van voorbereiding gegeven. De Commissie is van oordeel, dat door haar opvolgsters de vraag overwogen dient te worden, of de tijd, uitgetrok ken voor het mondeling examen Natuurkennis (d.i. Natuur kunde en Natuurlijke historie) en Rekenen, niet te kort is. Hieronder volgen de opmerkingen, waartoe het examen aanleiding heeft gegeven, benevens een aantal opgaven en vragen, betrekking hebbende op het mondeling en practisch gedeelte. Lezen en Verklaren. Het technisch lezen van de meeste candidaten was vol doende of meer dan voldoende; zij lazen goed in den toon en met beschaafde uitspraak. Enkele candidaten echter hadden zich een eigenaardig schoolsche uitspraak eigen gemaakt, en lazen b.v.: hèt ging hun niet naar dèn zin. Het onderzoek naar het verstaan van het gelezene gaf over het algemeen zeer bevredigende resultaten; de meeste candidaten konden het gelezen fragment op behoorlijke wijze in eigen woorden weergeven en bleken de beteekenis der daarin voorkomende woorden en uitdrukkingen goed te begrijpen. Ook de vragen over aardrijkskunde en ge schiedenis werden in den regel voldoende en door sommige candidaten zelfs zeer goed beantwoord. Er werd gelezen uit Honigh en Vos, Van Eigen Bodem C.6. Naar aanleiding van „De Arabier” werd b.v. gevraagd. Vertel, wat II hebt gelezen. Wat beteekent: „Zijn hand is tegen allen”? Waarom leeft de Arabier met andere volkeren in vijandschap? Waarom zegt Da Costa: „Geen menschelijk bondgenoot, die hem te beurt zal vallen”? Wat is: een koutertrekkende os? Wanneer gebruikt men het woord ros? Waarmee vergelijkt de dichter den kameel? Hoe werkt hij die vergelijking uit? Wat beteekent: koers houden; keur van oosterwaren; het zaal, hem door natuur gewrocht? Wat is een kunstgewrocht? Wat wordt bedoeld met ,,d’ eindeloozen tocht”? Wat dunkt U van de woorden: hem knielend afwerpt en weer opvangt? Hoe wordt het hevig verlangen naar drinkwater uitgedrukt? Wat is een

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1850