53 6 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. karavaan? Wat zijn wellen? Geef een synoniem van laven. Waarmee wordt de gelijkmatige gang van den kameel vergeleken? Vervang tenzij door een ander voegwoord. Wat beteekent: waar ook hij gevoelig ’t oor aan biedt? Wat is een klaagzang; een lofpsalm; een pelgrim? Waarom wordt de pelgrim lijdzaam genoemd? Wat beteekent: ’t on verkwikkend pad? Waarom wordt Jeruzalem de onsterfe lijke stad genoemd? Van aardrijkskunde werd o.a. gevraagd: Waar ligt Arabië? Door welke zeeën wordt het begrensd? Hoe is de Roode Zee verbonden met de Middellandsehe Zee? Reis van Amsterdam naar Indië. Noem de groote Soenda- eilanden. Wat is het grootste, wat het belangrijkste? Noem een gebergte op Sumatra; ook enkele rivieren. Noem eenige plaatsen aan de westkust. Wat zijn de voornaamste pro- dukten van Sumatra. Reis te water van Amsterdam naar Rotterdam. Spoor van Rotterdam naar Zutphen. Door welke landstreken gaat die spoorlijn? Wat leveren zij op? Vergelijk de Betuwe met de Veluwe. Eenige geschiedenisvragen: Wat was het doel van de kruistochten? Welke waren de gevolgen? Vertel iets van Karel den Stouten. Wat was zijn doel? Wat gebeurde in 1543, in 1568, 1574, 1584? Vertel iets van den strijd tusschen Maurits en Oldenbarneveld. Het stadhouderschap van Willem II. Noem de Engelsche oorlogen. Hoe ontstond de vierde Engelsche oorlog? Wat wilden de Patriotten? Hoe ging het ons land van 1810—1813? Wat waren de oorzaken van den Belgischen opstand? Wanneer regeerde koning Willem II? Wat gebeurde in 1848? Wat weet ge van de regeering van Koning Willem III? NEDERLANDSCHE TAAL. Opstel.) Door 10 candidate!! werd een opstel gemaakt over „Het ouderlijk huis”, 12 kozen: „Ziek geweest”, 12: „Levensge schiedenis van een hond, door hem zelf verteld” en 5 can- didaten gaven een verhaal ter illustreering van het spreek woord: „De kruik gaat zoolang te water tot ze breekt”. De opstellen maakten over het geheel een goeden indruk: slechts 3 opstellen werden met een 5 gewaardeerd, de overige met 6, 7 of 8. Blijkbaar hadden de meeste eandidaten zich voldoende geoefend in het nauwkeurig uitdrukken van haar gedachten. Enkele overigens goede opstellen werden ont sierd door taalfouten en slordige punctuatie. SCHRIJVEN. Bijna alle eandidaten schreven het opgegeven werk in

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1851