53
7
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
den bepaalden tijd geheel af. Met voldoening merkt de
Commissie op, dat over het algemeen het geschrevene
ruim voldoende was. Slechte éénmaal moest een onvoldoend
cijfer worden gegeven; meermalen echter was het geleverde
werk zeer goed.
REKENEN.
De uitslag van het examen in rekenen was zeer goed.
Slechte 8 candidaten hadden voor het schriftelijk rekenen
onvoldoende. Geen enkele candidaat heeft som 3 op de
eenvoudigste manier kunnen oplossen.
Alle candidaten werden gedurende 10 minuten mondeling
geëxamineerd in toepassingen van de hoofdbewerkingen
met geheele en gebroken getallen.
6 candidaten van de bovengenoemde 8 slaagden er in
nog een voldoend eindcijfer te behalen.
NATUURKENNIS.
De uitslag van het examen was zeer bevredigend. Twee
candidaten, die niet met de eisehen van het examen bekend
waren, maakten een bedroevend figuur.
De Commissie moet er weer op wijzen, dat de natuur
kunde niet zonder „proeven” onderwezen kan worden en
dat de kenmerken van de planten niet geleerd moeten
worden van platen.
Gevraagd werd over: de wet van Archimedes, drukking
der lucht, den barometer, de wet van Boyle, de luchtpomp,
uitzetting en inkrimping, koken; de voornaamste planten-
families, bloeiwijzen, vruchten; den lichaamsbouw der
dieren in verband met hun leven.
TEEKENEN.
De meerderheid der candidaten was in staat een be
hoorlijk afgewerkte teekening in te leveren. Bij enkelen
was het vele bijwerk oorzaak, dat de afwerking eenigszins
slordig was. Bij anderen was beslist te weinig vaardigheid
en kennis van perspectivische verschijnselen te consta-
teeren, waardoor de teekeningen van deze candidaten of
geheel foutief waren of alle aantrekkelijkheid misten.
De teekeningen op ’t bord waren over ’t geheel te stijf,
te veel moeizaam werk. Maar weinig candidaten waren in
staat vlot en vlug op ’t bord te zetten, wat zij moesten
uitbeelden. Zij zochten door afwerking van de lijnen haar
gebrek aan fantasie en 'vaardigheid te vergoeden. Vlug
schetsen heeft voor de school meer waarde dan netjes
afwerken.
I