53
16
VERSLAG BEWAARSCHOQLAKTE-EXAMENS.
TEEKENEN.
SPREKEN.
ZINGEN.
OPVOEDING EN ONDERWIJS.
In het bord teekenen waren de candidaten meestal meer
bedreven, dan in het teekenen op papier. De groote meer
derheid toonde zich vlijtig te hebben geoefend en waar
ijver en natuurlijke aanleg samengingen, was het resultaat
zeer te prijzen. Sommigen bleken zich aan het examen
gewaagd te hebben zonder behoorlijke voorbereiding, waar
door het verkrijgen van een voldoend cijfer was uitge
sloten.
Vele candidaten hadden weinig gewicht gehecht aan de
keuze van het vrije lied. Al kan bij elk liedje, dat gezongen
wordt, wel uitkomen, wie goede zangeressen zijn, wensche-
lijk is het zeker, bij de keuze van een lied rekening te
houden met eigen stemmiddelen en door behoorlijke iu-
studeering het zoo goed mogelijk uit te voeren.
Het zingen van het blad ging bij slechts weinigen
onberispelijk, bij velen vrij goed of goed.
De candidaten, die met verplaatsbare do zongen, brachten
het er, vooral in zuiverheid van uitvoering, veel beter af
dan de andere.
De theoretische kennis was meestal voldoende of goed.
De eerste opgave werd door 17, de tweede door 32 en de
derde door 7 candidaten gekozen.
Hoewel door bet grootste aantal candidaten het tweede
De candidaten bleken over het algemeen voldoende ken
nis te bezitten van de vorming der spraakklanken en van
de wijze, waarop zij de meest voorkomende spraakgebreken
zouden verbeteren. Enkele malen kwam die kennis bij het
eigen spreken en bij het zingen niet altijd tot haar recht.
Het onderzoek strekte zich uit over de coördinatie der
verschillende spiergroepen voor juist spreken; de adem
haling en haar verbetering, als zij onjuist geschiedde; het
opwekken van stemtoon. Het zuiver articuleeren was ook
een onderwerp voor het onderzoek; eveneens hoe de
spraakgebreken onderscheiden worden, welke de oorzaken
dier gebreken kunnen zijn en welke maatregelen tot ver
betering kunnen genomen worden.