53 FROBELLEER. 17 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. onderwerp gekozen werd, waren deze opstellen over het algemeen veel minder goed dan die over het eerste onder werp. Over het eerste en derde onderwerp waren enkele aardige opstellen gemaakt, doch die over het tweede onder werp bestonden bijna alle uit eene opsomming der Fröbel- speelmiddelen en verdere werkzaamheden, die op de Be waarschool verricht worden. Over het algemeen waren de opstellen, wat vorm en inhoud betreft, zeer middelmatig; bijna geen enkel opstel kwam voor het cijfer 8 in aanmerking. Bij het mondeling examen werd o.a. gevraagd: „Welke onderwerpen, betrekking hebbende op opvoeding en onder wijs, hebt ge bestudeerd? Over of van welke Paedagogen hebt ge gelezen? Wat weet ge van de geschiedenis der Bewaarschool? Wat is een leerplan? Zet eens uiteen, wat op een leerplan voor de Bewaarschool moet voorkomen. Welke boeken heeft U over opvoeding gelezen? Hoe ver krijgt men, behalve uit boeken, kennis van paedagogiek? Naar aanleiding van dit examen wenscht de Commissie op te merken, dat de candidaten zich over het algemeen weinig rekenschap geven van, of weinig zelf nadenken over de opvoedkundige werken, die zij lezen, of de onderwerpen, die zij bestudeeren. Het kwam voor, dat een caudidaat eenige werken over paedagogiek noemde en zeide, wanneer naar den inbond van die werken gevraagd werd, de boeken niet bestudeerd, enkel maar gelezen te hebben. Ook kwam het nog al eens voor, dat een eandidaat de door haar ge noemde boeken lang geleden bestudeerd had en nu van den inhoud zich niet veel meer herinnerde. Er waren echter ook candidaten, die blijk gaven, iets zelf bestudeerd te hebben, die over de gelezen onderwerpen hadden nagedacht en haar meening wisten te verdedigen. Ten slotte nog de opmerking, dat vele candidaten zoo slecht haar gedachten onder woorden konden brengen. Wanneer men de lijst der cijfers, toegekend voor dit onderdeel van het examen, nagaat, ziet men, dat 7 can- didaten, dus Vs van het geheele aantal, een cijfer behaal den, minder dan 6. In aanmerking genomen, dat alle can didaten eenige jaren in de Bewaarschool werkzaam waren als onderwijzeres, als plaatsvervangende onderwijzers of als helpster, en dus dagelijks met de Fröbelgaven werk ten, is dit aantal onvoldoende cijfers niet gering te noe men. Fröbelleer is één van de voornaamste vakken op een

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1862