53
20
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
SPELEN.
van
Over ’t algemeen was de toon vriendelijk, maar soms
erg droog. Sommige candidaten spraken veel te vlug,
waardoor de onderdeden van het verhaal niet tot hun
recht kwamen. Meestal spraken de candidaten beschaafd,
maar de woordenkeus was te beperkt en te veel namen
zij haar toevlucht tot het werkwoord gaan, om de tijden
der werkwoorden te omschrijven. De inhoud van de ver
telling werd over ’t algemeen goed weergegeven. Een
enkele maal gebeurde het echter, dat de candidaat blijk
gaf, het mooie van het verhaal zelf niet te begrijpen of te
voelen.
Enkelen vertelden rustig; zij slaagden er in, de kinderen
geheel te boeien en met het verhaal te doen meeleven. Veel
te weinig kwam het voor, dat de candidaten een goed ge
bruik maakten van de opmerkingen der kinderen.
Het verslag over dit vak kon voor de akte B vrijwel
gelijkluidend zijn met dat voor de akte A. De candidaten
krijgen dezelfde opgaven en alleen door de hoogere eischen,
die de Commissie stellen mag, kan het examen eenigszins
moeilijker worden geacht.
Bij het schriftelijk examen was verzocht zooveel mogelijk
spelen op te geven van verschillende auteurs. Aan dit
verzoek was door de meeste candidaten voldaan, maar
sommige hadden het blijkbaar niet begrepen. Een bracht
zelfs een lijstje mee, waarop uitsluitend spelen
Abramsz voorkwamen!
Het gebonden spel blijft altijd het zwakke punt bij de
candidaten. Stelt men den eiseh, dat de kinderen met op
gewektheid spelen en werkelijk genieten, dan voldeden
slechts weinig candidaten daaraan. Maar al te dikwijls
zag de Commissie een werktuiglijk nadoen, dat bij zulke
jeugdige leerlingen niet moest voorkomen. Waar evenwel
de meeste candidaten een voldoend cijfer kregen, is dit
het gevolg hiervan, dat opstelling, leertoon, verklaring,
wijze van aanleeren en uitvoeren, verbetering van fouten
en orde als factoren van beoordeeling golden en hierop
in den regel geen buitengewone aanmerkingen waren te
maken.
De gewone fouten: niet ruim genoeg opstellen, weinig
gebruik maken van hulpmiddelen, slap, soms foutief voor
doen, verkeerde voetenstand, kwamen ook bij dit examen
nog al te vaak voor. De Commissie kan niet nalaten,
hierover haar bevreemding uit te spreken, daar toch alle
candidaten twee jaar in de practijk geweest zijn.