57
2
’t vorig jaar was ook thans dit aantal 5 maal
beschikbare tuintjes; zoodat op de verschillende
Zooals
dat der
scholen óf door loting, ftf als belooning öf met inachtneming
van den lichamelgken toestand der kinderen de aanwijzing
der tuiniers(sters) plaats had.
15 Maart werd met de eerste werkzaamheden begonnen.
Het verdeelen en beharken der tuintjes, ’t zaaien van
spinazie, radijs, raapstelen; ’t planten van bloemkool, enz.
bleek weer alle aandacht van de kinderen te vragen en
met lust en ijver werd ’t werk begonnen en voortgezet.
Waar door verhuizing, ziekte of een enkele maal door
slecht beheer een tuintje vrij kwam, werd een aangewezen
reserve tuinierster) de gelukkige opvolger)ster).
Den geheelen zomer kwamen vele kinderen op den tuin
vragen, lichte bezigheden te mogen verrichten, in de hoop
als reserve te kunnen worden aangeteekend.
Slechts een enkele maal kon echter aan dat sterk ver
langen naar een tuintje worden voldaan.
Na de eerste groenten werden verbouwd: aardappelen,
prinsesseboonen, snijbiet, knollen, wortelen, koolsoorten en
andijvie, terwijl één bedje van eiken tuin als bloemvak den
groententuin opluisterde.
Als aardige bijzonderheid moet hier worden genoemd het
spoedig vertrouwd raken van de kinderen met bloemen
namen als: calliopsis, rudbeckia, eschscholzia, e. a. als zij
deze bloemen in hun tuintjes kweekten.
Hoewel ’t oogsten met welk ’n vroolijken trots bezagen
de kinderen de zelf-geteelde schatten een van de prettigste
bezigheden was, kon steeds worden geconstateerd, dat reeds
’t verblyf op den tuin, en de verzorging van bloemen en
planten, als een genot werd gewaardeerd.
Ongeveer 100 kinderen er waren 192 tuintjes waren
dagelijks op den tuin. Zelfs in de zomervacantie, toen vele
kinderen op reis waren, bedroeg ’t gemiddelde aantal, dat
eiken dag den tuin bezocht, nog 65. De eigen, prettige
arbeid, buiten en in mooie omgeving, bleek de kleinen steeds
weer te trekken.
Intusschen ging de ontwikkeling van den Schooltuin ge
stadig voort. 31 Mei kon aan de scholen worden bericht,
dat deze ontwikkeling zoo ver was gevorderd, dat een bezoek
door schoolklassen voor ’t onderwijs in natuurlijke historie
en aardrijkskunde van groote waarde kon worden geacht.
In vakken van ruim 50 M2. kwamen van de cultuurpro
ducten voor: tarwe, rogge, haver, gerst, boekweit, vlas,
beetwortelen, kanariezaad, maïs, blauwe en gele lupinen,
hennep.
Van boomen en heesters waren aanwezig: eik, beuk, linde,
VERSLAG GEM. SCHOOL- EN KINDERTUIN.