57 2 ’t vorig jaar was ook thans dit aantal 5 maal beschikbare tuintjes; zoodat op de verschillende Zooals dat der scholen óf door loting, ftf als belooning öf met inachtneming van den lichamelgken toestand der kinderen de aanwijzing der tuiniers(sters) plaats had. 15 Maart werd met de eerste werkzaamheden begonnen. Het verdeelen en beharken der tuintjes, ’t zaaien van spinazie, radijs, raapstelen; ’t planten van bloemkool, enz. bleek weer alle aandacht van de kinderen te vragen en met lust en ijver werd ’t werk begonnen en voortgezet. Waar door verhuizing, ziekte of een enkele maal door slecht beheer een tuintje vrij kwam, werd een aangewezen reserve tuinierster) de gelukkige opvolger)ster). Den geheelen zomer kwamen vele kinderen op den tuin vragen, lichte bezigheden te mogen verrichten, in de hoop als reserve te kunnen worden aangeteekend. Slechts een enkele maal kon echter aan dat sterk ver langen naar een tuintje worden voldaan. Na de eerste groenten werden verbouwd: aardappelen, prinsesseboonen, snijbiet, knollen, wortelen, koolsoorten en andijvie, terwijl één bedje van eiken tuin als bloemvak den groententuin opluisterde. Als aardige bijzonderheid moet hier worden genoemd het spoedig vertrouwd raken van de kinderen met bloemen namen als: calliopsis, rudbeckia, eschscholzia, e. a. als zij deze bloemen in hun tuintjes kweekten. Hoewel ’t oogsten met welk ’n vroolijken trots bezagen de kinderen de zelf-geteelde schatten een van de prettigste bezigheden was, kon steeds worden geconstateerd, dat reeds ’t verblyf op den tuin, en de verzorging van bloemen en planten, als een genot werd gewaardeerd. Ongeveer 100 kinderen er waren 192 tuintjes waren dagelijks op den tuin. Zelfs in de zomervacantie, toen vele kinderen op reis waren, bedroeg ’t gemiddelde aantal, dat eiken dag den tuin bezocht, nog 65. De eigen, prettige arbeid, buiten en in mooie omgeving, bleek de kleinen steeds weer te trekken. Intusschen ging de ontwikkeling van den Schooltuin ge stadig voort. 31 Mei kon aan de scholen worden bericht, dat deze ontwikkeling zoo ver was gevorderd, dat een bezoek door schoolklassen voor ’t onderwijs in natuurlijke historie en aardrijkskunde van groote waarde kon worden geacht. In vakken van ruim 50 M2. kwamen van de cultuurpro ducten voor: tarwe, rogge, haver, gerst, boekweit, vlas, beetwortelen, kanariezaad, maïs, blauwe en gele lupinen, hennep. Van boomen en heesters waren aanwezig: eik, beuk, linde, VERSLAG GEM. SCHOOL- EN KINDERTUIN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 1893