57
gedeelte van den oogst der cultuur-
II.
Hierdoor konden de klassen haar bezoek brengen op voor
haar meest geschikte tijden, terwyl die berichten bovendien
van groot belang bleken voor de belangstelling op de scholen
de week na de mededeelingen was ’t bezoek steeds het
drukst.
De levering van bloemen en planten geschiedde op aan
vrage aan verschillende scholen, terwijl 49 openbare en
bijzondere scholen, welke daartoe ’t verlangen hadden te
kennen gegeven, een
gewassen ontvingen.
Een belangrijk feit
tuinen” was het besluit van den Raad der Gemeente in ’t
begin van 1920 om een tweede terrein by de Herman
Costerstraat voor eenzelfde doel te bestemmen.
De voorbereidende werkzaamheden: sloot graven, terrein
gelyk maken, afzetten met prikkeldraad, graven van een
vyver, spitten, enz. werden gedaan door zes tuinlieden, die
dezen zwaren arbeid uitstekend verrichtten, en na eenige
weken van een vrij wel braak liggend, onvruchtbaar terrein,
een mooi stuk tuin maakten.
Wel bleek deze bewerking door een groote hoeveelheid
puin overblyfsel van een vroeger pad moeilyker dan
oorspronkelijk gedacht was, doch alleen de beteling van
’t geheele terrein werd daardoor eenigszins tegengehouden.
Niettemin konden 15 Mei de werkzaamheden der kinderen
beginnen en kwamen achtereenvolgens alle tuintjes in be
werking.
In ’t 6e en 7e leerjaar der scholen uit deze omgeving
bleken 1500 liefhebbers voor een tuintje te zyn; slechts
een zesde deel kon in aanmerking worden gebracht.
De groei der gewassen was uitstekend, zoodat eind Juni
’t geheele tuinland door prinsesseboonen, snybiet, koolsoorten
en bloemen was ingenomen.
Meer in de onmiddellyke nabijheid gelegen van de wo
ningen der tuiniers(sters) werd deze 2e tuin nog drukker
bezocht dan de eerste.
Ruim 120 kinderen, meermalen 150 a 200, waren dage
lijks op den tujp aan ’t werk.
De groote voordeelen voor den lichamelijken toestand der
kinderen werden door ouders en bezoekers op hooge waarde
geschat: opmerkingen van deze zijde, waarin vreugde en
dankbaarheid tot uiting kwamen, omdat Jan of Marie „die
’t toch zoo noodig hadden” een tuintje hadden gekregen,
werden telkens gehoord.
voor ’t instituut „School- en kinder-
4
VERSLAG GEM. SCHOOL- EN KINDERTUIN.