16
7
VERSLAG GEM. HAVENDIENST.
Kustvaart. Evenals het vorige jaar, bleef de kustvaart
beperkt tot de Scheveningsehe schokkervloot, vermeerderd
met een 60-tal vaartuigen van andere kustplaatsen, voor
namelijk van Urk. De toestand van voor den oorlog, toen
een groot deel der Zuiderzeevloot hier marktte, is echter
nog steeds niet teruggekeerd.
Van Scheveningen namen 30 schokkers en 33 garnalen
booten en vletten aan deze visseherij deel.
De resultaten waren bevredigend.
Ongevallen. Het afgeloopen jaar onderscheidde zich gun
stig van zijn voorgangers door een geringer aantal onge
vallen.
Den len Februari kwam de logger SCH 352 zeilende de
haven binnen. In de buitenhaven stootte het vaartuig en
werd daarna met zooveel kracht tegen den havenmuur ge
slagen. dat midscheeps een groot gat ontstond. Direct liep
de logger vol en zonk in den doorgang van de binnenvoor
haven. De equipage werd behouden afgebracht. Den vol
genden dag werd het vaartuig gedicht, leeggepompt en
binnen gebracht.
Den 21en Februari strandde de schokker SCH 114 in de
buitenhaven en sloeg stuk.
De logger SCH 149, die ter haringvisseherij was vertrok
ken, kreeg, nauwelijks op zee, een lek, maar kon nog tijdig
in de haven terugkeeren.
Den 29en Juni verdaagde de schokker SCH 471 op de
Noordpier en sloeg lek. Het vaartuig strandde daarna op
het strand benoorden de haven.
Den 8en Juli kwam een Nederlandsche duikboot voor de
haven met een defecte machine. De sleepboot „Gier” ver
trok ter assistentie maar behoefde geen hulp te verleenen.
Den 9en Juli kwam voor de haven de schokker SCH 495
welke de equipage aanbracht van den gezonken sleepboot
trawler IJM 345. De motorreddingboot nam deze zes imen-
sehen over en bracht ze aan wal.
Den 14en Augustus werd de motorreddingboot ter assis
tentie gevraagd voor bet redden van drenkelingen nabij de
wandelpier, doch keerde terug, toen bleek dat deze reeds
aan den wal waren gebracht.
Den 15en Augustus kwam de logger SCH 307 binnen met
de bemanning van den trawlogger SCH 139, welke, volgens
voor de betrokken reederijen zware financieele lasten met
zich mede, vooral met het oog op de hooge prijzen der
bunkerkolen, welke prijzen geenszins in verhouding stonden
tot die van de versche visch en haring.