16 12 VERSLAG GEM. HAVENDIENST. verminderde aanvoeren, kan men zeggen, dat dooreen ge nomen, de resultaten van de vrachtvaart over het afge- loopen jaar bevredigend waren. De beurtvaart. De resulaten van het beurtvaartbedrijf gedurende het afgeloopen jaar zijn minder gunstig geweest. Hoewel het goederenvervoer van dit bedrijf gedurende het jaar 1920 normaal was, drukken de hoogere exploitatie kosten, vooral de hoogere kolen- en olieprijzen, zeer zwaar op dit bedrijf, dat voornamelijk wordt uitgeoefend met stoom- en motorvaartuigen. Bedrijfsstoringen, zooals stakingen, kwamen echter, in tegenstelling met het jaar 1919, gedurende dit jaar in dit bedrijf niet voor. De turfvaart. Voor de turfschippers is het jaar 1929 een goed jaar geweest. In verband met het feit, dat de handel in turf niet meer belemmerd werd door distributiebepalingen, hadden groote aanvoeren van deze brandstof plaats en werd door ver schillende schippers een druk gebruik gemaakt van de turfmarkt aan de Slachthuiskade. Uitbreiding Laakhaven. De uitbreiding der Laakhaven heeft in 1920 haar beslag gekregen; van het nieuwe ge deelte zal weldra de helft door particulieren in gebruik genomen kunnen worden. Stremmingen. Scheepvaartetremmingen kwamen in de verschillende vaarwaters veelvuldig voor; zij moeten vooral geweten worden aan de weinige diepte der singel- grachten, waar herhaaldelijk vaartuigen aan den grond raakten en zoodoende het verkeer te water stremden. De meeste dezer stremmingen waren echter van korten duur. Enkele stremmingen van meer ernstigen aard kwamen voor, doordat vaartuigen onder de Wagenbrug vastraakten en daar bleven zitten. In de laatste maand van het jaar is men echter begonnen met het sloopeu der oude Wagenbrug, zoodat men met reden mag aannemen, dat de stremmingen daar ter plaatse weldra tot het verleden zullen behooren. Gedurende de maand December was de Loosduinsche vaart door ijsgang gedurende eenige dagen voor het scheep vaartverkeer gesloten. Een 11-tal vaartuigen zonken in den loop van het jaar op verschillende plaatsen in het vaarwater. Deze onge lukken moeten voornamelijk geweten worden aan onoor deelkundig, vooral te diep, laden der vaartuigen. Deze ge-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1920 | | pagina 587