95
meester, P. T. N. W. Arntzenius, Douair. Gravinne S. J.
van LimburgStirum, Dr. H. J van Gelder, L. W. van
Soest en P. van der Hem.
Door overlijden en bedanken verminderde liet aantal
leden met vier.
In overeenstemming met een, in een vorig jaarverslag,
geuit voornemen om, zoo mogelijk, importante Kunst
werken aan te koopen, werd aangekocht eene schilderij
van G. W. Dysselhof getiteld „Roode Poonen”,
Het Museum ten bate van het Onderwijs vermeldt o.m.
het volgende: Hoewel het Museum ten bate van het
Onderwijs, nu herdoopt in Gemeentelijk Museum voor
het Onderwijs, gedurende dit verslagjaar niet naar bui
ten heeft gewerkt, daar het met het oog op de voorberei
ding voor de overbrenging der verzamelingen naar het
verbouwde oude schoolgebouw in de Hekkelaan gesloten
is geweest, is er toch achter de schermen belangrijk werk
verricht.
Veel behoeft over deze veelomvattende taak hier niet
te worden uitgeweid, daar ieder haar begrijpt, die het
voor museum geheel ongeschikt gebouw aan de Nieuwe
Markt met zijn 19 grootere en kleinere vertrekken ge
kend heeft, waarin de voorwerpen, voorzien van bij
schriften en etiketten dicht opeen, deels in kasten en
vitrines geborgen, deels vrij op tafels en consoles waren
opgesteld of tegen de wanden, ja zelfs, wegens plaats
gebrek aan de zolderingen waren opgehangen.
Na grondige reiniging werden de voorwerpen, reke
ning houdend met de vastgestelde indeeling van het
nieuwe museumgebouw, in de verschillende lokalen
bijeengeplaatst en, voor zoover mogelijk, in kisten gepakt.
Tusschen dezen tjjdroovenden arbeid door, die reke
ning had te houden met de voorwaarde eener snelle en
minkostbare verhuizing, wend een aanvang gemaakt
met eene noodzakelijke vernieuwing der etiketten en
bijschriften, en werden met het oog op eene uitbreiding
der verzamelingen nieuwe relatiën aangeknoopt. Deze
leidden tot l>elangrijke toezeggingen tegen den tijd, dat
met de opstelling der verzamelingen een begin gemaakt
kon worden.
Ook in dit verslagjaar werd het museum, hetzij door
schenking, hetzij door in bruikleenstelling, verrijkt met
meer of minder belangrijke voor het onderwijs nuttige