Bijlage 49
Inlichtingen van algemeenen aard.
VERSLAG over het jaar 1921 omtrent de Buiten
gewone School voor Lager Onderwijs (school
voor zwakzinnigen) aan de Hooftskade 194a
te s-Gravenhage.
Het onderwijs. Het onderwijs werd zooveel mogelijk con
creet, praktisch en individueel gegeven. Inzonderheid werd
getracht door herhalen en inprenten het gedeelte leerstof,
dat noodzakelijk mag geacht worden voor het praktische
leven, tot eigendom der leerlingen te doen worden.
Het doel moet zijn de leerlingen een afgerond geheel te
geven, zoodat zij, die de school geheel hebben doorloopen,
zich in de maatschappij kunnen redden. Ook de ontwikke
ling van de handvaardigheid in praktische beteekenis en
de zorg voor de lichamelijke ontwikkeling namen bij het
onderwijs een voorname plaats in. Eveneens treedt meer
dan op de gewone scholen de zedelijke opvoeding op den
voorgrond en wordt zin voor orde en netheid zooveel moge
lijk aangekweekt.
Klassen-indeeling. Op 31 Deeember 1921 telde de school
12 klassen, n.l. 4 eerste, 2 tweede, 2 derde, 1 vierde, 1 vijfde
en 2 zesde klassen. De observatieklas van ’t vorige jaar is
een 1ste klasse geworden. De ergste zwakzinnigen uit die
klasse zijn overgeplaatst naar de klasse voor zeer zwak
zinnigen aan de school aan de Ammunitiehaven en daar
voor zijn leerlingen, geschikt voor een 1ste klasse van een
buitengewone school, in de plaats gekomen.
Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende
vakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Nederland-
sche taal, zaakonderwijs (natuurkennis), zingen, teekenen,
gymnastiek, aardrijkskunde, vaderlandsche geschiedenis,
nuttige handwerken en handenarbeid (karton-, klei-, en
houtarbeid).
Wat de hoofdvakken betreft, moeten de leerlingen het
zoover brengen, dat zij een eenvoudig boek kunnen lezen,
met geheele getallen kunnen rekenen tot 1000, het dage-