49
Inlichtingen van alge meenen aard.
Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij
het onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel moge
lijk concreet, het zij zooveel mogelijk praktisch en zooveel
mogelijk individueel. Door voortdurend herhalen wordt ge
tracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen wor
den. De leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt
zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de leerlingen,
die dé school hebben doorloopen, zich in het dagelijksch
leven zullen kunnen redden.
Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij bij
het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en be
grijpen; in de getallenruimte 11000 met heele getallen
rekenen; de dagelijks gebruikt wordende maten en ge
wichten kennen; zich met geld kunnen helpen en in staat
zijn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven.
Veel aandacht wordt aan de zedelijke opvoeding gewijd;
zin voor orde en netheid wordt aangekweekt.
De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaat® in
bij het onderwijs. Veel tijd en moeite worden besteed om
de handvaardigheid in praktische richting te oefenen.
Klassen-indeeling. De school telde op 31 December 1921
6 klassen, t. w. een 6de, een 5de, een 4de, een 3de, een 2de
en een 1ste leerjaar.
Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende
leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder-
landsche taal, vaderlandsche geschiedenis, aardrijkskunde,
natuurkennis (zaakonderwijs), zingen, teekenen, gymna
stiek, nuttige handwerken, handenarbeid (karton-, klei
en houtarbeid).
Per week wordt 21 uur les gegeven; de morgenschooltijd
wordt onderbroken door een half uur, de middagschooltijd
VERSLAG over het jaar 1921 omtrent de Buiten
gewone School voor Lager Onderwijs (school
voor zwakzinnigen) aan de Domstraat 76 te
Scheveningen.