49 Inlichtingen van alge meenen aard. Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij het onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel moge lijk concreet, het zij zooveel mogelijk praktisch en zooveel mogelijk individueel. Door voortdurend herhalen wordt ge tracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen wor den. De leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de leerlingen, die dé school hebben doorloopen, zich in het dagelijksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij bij het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en be grijpen; in de getallenruimte 11000 met heele getallen rekenen; de dagelijks gebruikt wordende maten en ge wichten kennen; zich met geld kunnen helpen en in staat zijn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven. Veel aandacht wordt aan de zedelijke opvoeding gewijd; zin voor orde en netheid wordt aangekweekt. De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaat® in bij het onderwijs. Veel tijd en moeite worden besteed om de handvaardigheid in praktische richting te oefenen. Klassen-indeeling. De school telde op 31 December 1921 6 klassen, t. w. een 6de, een 5de, een 4de, een 3de, een 2de en een 1ste leerjaar. Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder- landsche taal, vaderlandsche geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkennis (zaakonderwijs), zingen, teekenen, gymna stiek, nuttige handwerken, handenarbeid (karton-, klei en houtarbeid). Per week wordt 21 uur les gegeven; de morgenschooltijd wordt onderbroken door een half uur, de middagschooltijd VERSLAG over het jaar 1921 omtrent de Buiten gewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinnigen) aan de Domstraat 76 te Scheveningen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1921 | | pagina 1428