16
7
VERSLAG GEM. HAVENDIENST.
houden, doeh men kon daarin niet slagen wegens den
korten tijd, dat gedurende hoog water gewerkt kon worden
in verband met de geringe toegestane diepte en de minder
gunstige zeegesteldheid.
Aan den grond raken of vastzitten van vaartuigen ge
durende korteren of laugeren tijd kwam dan ook herhaal
delijk voor. Ook konden de vaartuigen niet altijd ver
trekken of binnenkomen, waardoor veel tijd verloren ging
en verlies werd geleden.
De diepte buiten de hoofden tot ongeveer 60 M. in zee
was aan groote afwisseling onderhevig; daarbuiten was de
toestand gedurende het geheele jaar gunstig.
Ongevallen. Den 17den Januari raakte de vlet SCH 193
tegen de bestorting in de buitenhaven. Met de motorred-
dingboot werd een man van boord gehaald, terwijl het
vaartuigje later door een sleepboot naar binnen werd
gebracht.
Den 27sten Januari zonk de schokker SCH 495 in' de
binnenhaven; den 28sten werd het vaartuig gelicht.
Den 24sten Februari kwam de logger SCH 170 zeilende
de haven binnen; het vaartuig stootte en verdaagde in den
N.O. hoek der buitenhaven. Den volgenden dag werd het
afgebracht en in zinkenden toestand binnen gesleept en
langs den wal gehaald, waar het zonk. Den 28sten Februari
werd het vaartuig gelicht en naar de helling gebracht.
Den 18den Februari kwam de logger SCH 328 binnen,
welke op zee door een stoomschip was aangevaren en daar
door eenige averij had bekomen.
Den lOden Juni kwam de baggermolen „Kil" in aanvaring
met ducdalf No. 2, met het gevolg, dat hij kantelde. Den
23sten Juni werd hij door het bergingsvaartuig „Buffel”
gelicht, daarna dichtgemaakt en den lOden Juli naar Slie-
drecht gesleept.
Den 17den Juni kwam de botter UK 220 binnen met
8 d.M. water. Het vaartuig stootte in de buitenhaven, ver
daagde in den N.O. hoek en sloeg wrak.
Den lOden Juli vertrok de motorreddingboot naar zee
op het bericht, dat een vliegtuig in zee zou zijn verongelukt;
er werd echter niets ontdekt.
Den 30sten Juli ging de schokker ZW 1 naar zee, kreeg
een defect aan het roer en geraakte in de branding. Door
de motorreddingboot werd het vaartuig naar zee gesleept.
Den 27sten December strandde de schokker SCH 142 in
de buitenhaven en sloeg uiteen. De bemanning kon door
het water den wal bereiken.