16
11
VERSLAG GEM. HAVENDIENST.
III. Binnenhavens.
Beurtvaart. De resultaten van het beurtvaartbedrijf zijn
moeilijk na te gaan, maar aangezien het goederenvervoer
gedurende het geheele jaar vrijwel normaal was, en be
drijfsstoringen niet voorkwamen, mag men met reiden aan
nemen, dat het eindresultaat niet onbevredigend is geweest.
Turfvaart. De turfschippers hebben gedurende het af-
geloopen jaar te lijden gehad van de concurrentie, die
enkele schippers uit de vrachtvaart hun aandeden, gedu
rende de perioden van slapte. Enkele vaartuigen lagen zelfs
13 a 14 weken aan de turfmarkt, voordat hun lading was
uitverkocht
Scheepvaart. Ofschoon de vaart op de Gemeente ’s-Gra-
venhage gedurende het afgeloopen jaar belangrijk drukker
is geweest dan de vorige jaren, heeft de binnenscheepvaart
in het algemeen toch van den heersehenden toestand te
lijden gehad, zoodat het vervoer te water vrijwel overal
beneden normaal peil bleef.
Daarbij komt, dat zeer vroeg in den zomer op vrijwel alle
wateren zeer lage waterstanden heerschten, die met uit-
zondering van enkele korte onderbrekingen, het geheele
jaar hebben voortgeduurd. Door deze omstandigheid kon
den de vaartuigen geen volle vrachten medenemen en
moesten dus meer reizen maken, om eenzelfde hoeveelheid
goederen over te brengen dan met normaal vaarwater het
geval zou zijn geweest. Het nadeel hieraan verbonden was
echter, dat de exploitatiekosten per reis en per schip hooger
werden. Ook echter ontstond er een groote vraag naar
scheepsruim te, die voora l aan kleinere vaartuigen ten
goede kwam.
Een en ander was oorzaak, dat de resultaten van de
binnenscheepvaart in het algemeen niet schitterend waren.
Uitbreiding Laakhaven. Aangezien ook dit jaar nog
slechts een gedeelte van de uitbreiding der Laakhaven
voor particulier gebruik gereed was, kostte het dikwijls
moeite om aan vaartuigen een losplaats aan te wijzen.
van Burgemeesters en Wethouders, tot uitbreiding der
tegenwoordige Visschershaven over te gaan en een tweede
binnenhaven te maken met eene verbinding naar het Ver-
verschingskanaal, wanneer vanwege het Rijk de buiten
haven verbeterd zou worden.